پر بازدیدترین مطالب

رهبر انقلابدر دیدار اعضای مجلس خبرگان: همه امکانات را بسیج کنیم سنگین‌ترین شکست تاریخ آمریکا رقم می‌خورد



حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان امریکایی‌ها درباره اعمال شدیدترین تحریمها علیه ملت ایران افزودند: آنها در مقابل ایران دست به تهاجم حداکثری زده اند اما اگر ما به بسیج حداکثری امکانات و توانایی‌های خود اقدام کنیم، به فضل الهی سنگین ترین شکست تاریخ امریکا را نصیب این کشور خواهیم کرد.

رهبر انقلاب: همه امکانات را بسیج کنیم سنگین‌ترین شکست تاریخ آمریکا رقم می‌خورد
به گزارش سخن آشنا حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه ۲۳ اسفند) در دیدار نمایندگان منتخب ملت در مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر ضرورت ایجاد یک گفتمان و فهم عمیق عمومی درباره «نوع و چگونگی مواجهه کشور و افراد مؤثر با چالشها و حوادث» به تبیین یازده دوگانه مطرح در این زمینه پرداختند و خاطرنشان کردند: در مقابل تهاجم حداکثری دشمنان باید به بسیج حداکثری امکانات و توانایی‌ها و نیروهای خود اقدام کنیم تا در پرتو باور عمیق مردم و مسئولان به ذکر الهی و توکل به خدا، پروردگار وعده های صادق خود را درباره ملت بزرگ ایران محقق سازد.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با ابراز تأسف از فقدان دو عالِم فقیه، حضرات آیات هاشمی شاهرودی و مؤمن، آنان را استوانه های واقعی برای کشور و حوزه های علمیه خواندند و تأکید کردند: هر دوی این بزرگواران همواره بدون هیچ چشم‌داشتی در خدمت اهداف انقلاب بودند.

رهبر انقلاب اسلامی محور اصلی سخنان خود یعنی نحوه مواجهه با چالش ها و حوادث و همچنین اتفاقات مثبت را در قالب یازده دوگانه بیان کردند و گفتند: گاهی اوقات برخورد ما در مواجهه با حوادث و رویدادها «فعال» و چاره جویانه است و برخی مواقع نیز برخورد ما «انفعالی» و مبتنی بر گلایه صرف و بی تحرکی است.

حضرت آیت الله خامنه ای «مواجهه ابتکاری» و «مواجهه عکس العملی» را یکی دیگر از دوگانه‌ها برشمردند و افزودند: در مواجهه عکس العملی، حرکت ما تابعی از حرکت دشمن است اما در مواجهه ابتکاری، ابتکار عمل را به‌دست می گیریم و از ناحیه ای که دشمن تصور نمی کند، به او ضربه می زنیم.

ایشان با اشاره به «مواجهه مأیوسانه» و «مواجهه امیدوارانه» به عنوان یکی دیگر از دو گانه های مطرح در مقابل حوادث و چالشها گفتند: یک دوگانه دیگر «مواجهه از روی ترس» و «مواجهه با دلیری و شجاعت» است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه یکی دیگر از دوگانه ها، مواجهه با «حزم و تدبیر» و «مواجهه از روی سهل اندیشی و سهل انگاری» است، گفتند: به عنوان مثال در موضوع فضای مجازی می توان دو نوع برخورد داشت؛ یک برخورد همراه با تدبیر و دقت و برخورد دیگر همراه با سهل اندیشی و ندیدن پیچیدگی های موضوع و سهل انگاری و بی تفاوتی نسبت به آن.

ایشان «نگاه جامع به تهدیدها و فرصتها» و «نگاه یکجانبه‌ی صرف به تهدیدها و یا فرصت ها» را، دوگانه دیگری دانستند و خاطرنشان کردند: یک نمونه برای این دوگانه، موضوع نحوه مقابله با دشمنی امریکا است که می توان تهدیدها و فرصتها را با هم دید و یا اینکه فقط تهدیدها و یا فقط فرصتها را دید که هریک از این دو نوع برخورد، قطعاً پیامدها و آثاری دارد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه «شناخت واقعیت میدان» و یا «نشناختن واقعیات» یکی از دوگانه‌های اساسی در مواجهه با چالش ها و حوادث است، افزودند: در مسائل داخلی، دشمن و دنباله های او تلاش زیادی می کنند تا جایگاه خودی را ضعیف و جایگاه دشمن را قوی نشان دهند و در نهایت اینگونه القاء کنند که کشور با مشکلات لاینحل فراوانی مواجه شده و امکان هیچ اقدامی نیز وجود ندارد.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: یک نمونه دیگر، مسائل منطقه است؛ اگر ما از موقعیت و جایگاه خود را در منطقه و از این واقعیت که دشمن در منطقه از ما حساب می برد، مطلع نباشیم، یک‌جور عمل خواهیم کرد اما اگر نسبت به این واقعیات آگاهی داشته باشیم، جور دیگری عمل خواهد شد.

ایشان در همین خصوص تأکید کردند: کسانی که درباره حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه مطالب و سخنان نادرست و نابجایی را مطرح می کنند، در واقع در حال کمک به نقشه دشمن هستند.

بیان سخنان نادرست درباره حضور ایران در منطقه، کمک به نقشه دشمن است

رهبر انقلاب اسلامی در بیان یکی دیگر از دوگانه‌ها به «مواجهه مبتنی بر مدیریت و کنترل احساسات» و «مواجهه با رهاشدگی احساسات» اشاره و خاطرنشان کردند: یکی از مواردی که ممکن است کشور دچار آسیب شود، موضوع عدم کنترل احساسات عمومی است. من بارها تأکید کرده ام که به جوانان اعتقاد و اعتماد دارم اما این به معنای کنترل نشدن احساسات جوانان در جامعه، نیست.

ایشان همچنین در تذکری درباره معنای حقیقی جوانگرایی افزودند: برخی گفته اند تأکید اینجانب بر «جوانگرایی» به معنای «پیرزدایی» است اما این برداشت غلط است و باید درباره معنای جوانگرایی فکر و تعمق کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای، «رعایت ضوابط و حدود شرعی و رعایت نکردن این موارد» در مواجهه با حوادث و چالشها را از دیگر دوگانه ها برشمردند و گفتند: یک نوع دیگر مواجهه، دوگانه «بهره گیری از تجربه ها» در مقابل «دوبار از یک سوراخ گزیده شدن» است.

ایشان در همین زمینه به موضوع نحوه مواجهه با امریکا و اروپا اشاره کردند و افزودند: تجربیات ما از نحوه عملکرد امریکایی‌ها و اروپایی‌ها بسیار زیاد است اما تجربه اخیر مربوط به برجام و تعهداتی که امریکایی‌ها باید انجام می دادند اما زیر آن زدند، در برابر دیدگان ما است و باید در برخورد با امریکا و جبهه مقابل، از این تجربیات استفاده شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در بیان آخرین دوگانه گفتند: یک دوگانه این است که در مواجهه با حوادث، به یکدیگر حمله کنیم و هرکس دیگری را مقصر جلوه دهد و یا اینکه از درگیری داخلی پرهیز کنیم و به تعبیر امام(ره) هرچه فریاد داریم بر سر امریکا بکشیم.

ایشان خاطرنشان کردند: دشمن واقعی ما امریکا است و ما در شناخت دشمن خود دچار خطا نخواهیم شد.

رهبر انقلاب اسلامی سپس با استناد به آیات قرآنی، نکات مهمی را درباره مواجهه صحیح با چالشها بیان کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه در منابع دینی ما نحوه مواجهه با پیروزی‌ها و رویدادهای مثبت بیان شده است افزودند: قرآن می گوید در مواجهه با پیروزی‌ها دچار غرور نشوید و با تسبیح و استغفار، آن پیروزی را مربوط به خدا بدانید و نه مربوط به خودتان.

ایشان با اشاره به بیانات امام(ره) که همواره دست قدرت الهی را در این انقلاب و حوادث مربوط به آن متذکر می شدند، گفتند: امام بزرگوار در مواجهه با پیروزی‌ها، آن را نتیجه لطف و عنایت خداوند متعال می دانستند همانگونه که گفتند «خرمشهر را خدا آزاد کرد».
رهبر انقلاب اسلامی به حضور اعجاب‌انگیز و گسترده‌تر مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال نیز اشاره و خاطرنشان کردند: آیا هیچ عامل انسانی می تواند ادعا کند که این حضور متراکم و قوی کار او بوده است؟ قطعاً عامل راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال جز دست قدرت الهی نبود.

رهبر انقلاب با استناد به آیات قرآن کریم افزودند: در مواجهه با حوادث تلخ نظیر تحریم یا احتمال حرکت نظامی دشمن باید متوجه بود که این حوادث در واقع تحقق سخن پروردگار مبنی بر مقابله دشمنان خدا با مؤمنان و حرکت‌های ایمانی است که درک همین نکته بر ایمان مؤمنان می افزاید همچنانکه صف آرایی مستکبران در مقابل انقلاب اسلامی، بر ایمان ملت ایران افزود.

ایشان افزودند: نظام اسلامی توقع نداشت که سلطه گران جهانی در مقابل حرکت ملت ایران ساکت بمانند البته ما باید کاری کنیم که دشمنان حتی به فکر تحریم و اقدام نظامی و دیگر اقدامات نیفتند اما اگر هم افتادند باید کاری کنیم که سرکوب و دچار شکست شوند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه نباید در مقابل حوادث دچار ترس و دلهره شد، افزودند: امام خمینی مظهر این توصیه الهی بود و هیچگاه از هیچ حادثه ای دچار ترس نمی شد.

«پرهیز از نومیدی» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب در تبیین «مواجهه صحیح کشور و افراد مؤثر کشور با چالش ها و حوادث» مورد تأکید قرار دادند و گفتند: به فرموده پروردگار باید همیشه امیدوار باشیم که در سایه ایمان، توکل، عزم، تصمیم و اقدام، اهداف خود را محقق کنیم و بینی قدرتهای بزرگ را به خاک بمالیم.

«پرهیز همه افراد از شتابزدگی و بی صبری و بهانه گیری»، نکته دیگری بود که حضرت آیت الله خامنه ای آن را در مواجهه با چالش ها ضروری برشمردند.

ایشان خاطرنشان کردند: باید کمر همت بست و اقدامات لازم را در زمینه های گوناگون حتماً انجام داد اما بدانیم که تا رسیدن به مقصود صبر لازم است، چرا که همه کارها امکان انجام سریع را ندارند.

رهبر انقلاب اسلامی، همچنین «مرزبندی پررنگ با دشمن را برای مصونیت در مقابل تهاجم نرم»، بسیار لازم خواندند و خاطرنشان کردند: مرزهای فرهنگی نیز همچون مرزهای جغرافیایی نیاز به برجسته سازی و مراقبت دارند تا دشمن با فریب و خدعه و نفوذ از این مرزها عبور نکند و بر فضای مجازی و فرهنگ کشور مسلط نشود.

مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما افراد در داخل به بهانه اختلاف‌نظر دشمنی نکنند

حضرت آیت الله خامنه ای با وجود تأکید فراوان بر مرزبندی با دشمن، یک نکته حاشیه ای اما ظریف را هم توصیه کردند و آن اینکه «نباید بخاطر تعصب بجا علیه دشمن، مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب کرد».

ایشان در همین زمینه افزودند: وقتی فلان کنوانسیون یا معاهده در کشور مورد بحث است و موافقان و مخالفان استدلالها و دیدگاههای خود را مطرح می کنند دو طرف نباید یکدیگر را به همراهی با دشمن متهم کنند و به جان هم بیفتند.

رهبر انقلاب در پایان دو نکته مهم را مورد تأکید قرار دادند: «ضرورت بسیج حداکثری نیروها در مقابل تهاجم حداکثری دشمن» و «پرهیز از غفلت از ذکر و یاد پروردگار».

ایشان خاطرنشان کردند: دشمن یعنی امریکا و صهیونیستها امروز همه امکانات و توانایی‌های خود را بر ضد ملت ایران بسیج کرده اند و غربی‌ها و اروپایی‌ها نیز به نوعی در حاشیه آنها با ایران دشمنی می کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سخنان امریکایی‌ها درباره اعمال شدیدترین تحریمها علیه ملت ایران افزودند: آنها در مقابل ایران دست به تهاجم حداکثری زده اند اما اگر ما به بسیج حداکثری امکانات و توانایی‌های خود اقدام کنیم، به فضل الهی سنگین ترین شکست تاریخ امریکا را نصیب این کشور خواهیم کرد.

رهبر انقلاب در نکته پایانی، با یادآوری سخن پروردگار به حضرت موسی مبنی بر کوتاهی نکردن در ذکر و یاد خدا افزودند: ذکر الهی وسیله و مایه همه توانایی‌هایی است که باید برای تحقق اهداف انقلاب به‌کار گیریم که اگر اینگونه شود خدا با ماست و وعده های شیرین و صادق او در حق ملت ایران محقق خواهد شد.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان در گزارشی با گرامی‌داشت ماه رجب، گفت: هیئت‌های اندیشه‌ورز و کارگروه‌های پنج گانه آن در مجلس خبرگان با حضور کارشناسان و صاحبنظران فعال شده و در حال تدوین شاخص‌هاست.

رئیس مجلس خبرگان با با بیان اینکه مردم انقلابی ایران همواره در همه صحنه‌ها حاضر هستند، خاطرنشان کرد: وظیفه مسئولان است که به مشکلات و مسائل مردم رسیدگی کنند.

همچنین آیت‌الله موحدی کرمانی نایب رئیس مجلس خبرگان با اشاره به موضوعات مطرح شده در جلسات این مجلس، گفت: قدردانی از حضور مردم در راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن، تجلیل از بیانیه گام دوم انقلاب و ضرورت توجه عملی به آن، اهمیت مقابله دولت با گرانی و رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم و کاهش ارزش پول ملی، ازمهمترین محورهای سخنان و نطق‌های اعضای مجلس خبرگان در این اجلاس بود.

منبع:فارس

اولین سفر حسن روحانی به عراق؛ گام‌های نو در فصل جدید روابط تهران- بغداد



سفر روحانی به عراق گام مهمی در تقویت همکاری های اقتصادی و سیاسی و امنیتی دو کشور در آینده و دیدار با مراجع دینی عراقی عاملی مهم در تحکیم پیوندهای هویتی و فرهنگی و مذهبی میان دو ملت خواهد بود

گام‌های نو در فصل جدید روابط تهران- بغداد

سخن آشنا- حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران فردا بیست اسفند در سفری حائز اهمیت عازم بغداد خواهد شد تا با مقامات عالی رتبه عراقی در مورد موضوعات مختلف دوجانبه و منطقه‌ای به گفتگو بپردازد. سفیر ایران در عراق اعلام کرده است که در این سفر سه روزه که اولین دیدار روحانی از عراق در مقام ریاست جمهوری می باشد یک هیئت بزرگ اقتصادی و سیاسی وی را همراهی خواهند کرد. در اظهارات مقامات سیاسی دو کشور پیش از انجام این سفر، بر تأثیرات مهم این رویداد در ارتقای روابط دوجانبه در سطوح مختلف و همچنین گسترش همکاری‌ها و کاسته شدن از سطح تنش‌ها در سطح منطقه تأکید شده است.

 

گسترش همکاری‌های اقتصادی

همکاری‌های اقتصادی بخش مهمی از روابط ایران و عراق پس از سقوط رژیم بعثی را تشکیل می‌دهد و در طول کمتر از دو دهه گذشته ایران اکنون به اولین شریک تجاری عراق تبدیل شده و از طرف دیگر بغداد به دومین مقصد صادرات غیرنفتی ایران با صادرات 8 میلیارد و 750 میلیون دلاری می‌باشد.

 

عراق یکی از مهم‌ترین مراکز سرمایه‌گذاری در دنیا شناخته می‌شود. گسترش مناسبات دیپلماتیک و اقتصادی با عراق، اهمیتی استراتژیک در سیاست‌های امنیتی، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران دارد. موضوعی که البته در رقابت دیگر بازیگران خارجی همچون آمریکا و اخیرا عربستان سعودی صورت می‌گیرد که به دنبال کاهش نفوذ ایران در عراق هستند.

 

حسن روحانی در آبان ماه امسال در جریان سفر برهم احمد صالح رئیس جمهوری عراق به تهران از تلاش برای دست‌یابی به حجم 20 میلیارد دلار تجارت میان دو کشور در آینده سخن گفت و اکنون نیز حضور شمار زیادی از تجار در هیئت همراه و در مرکزیت قرار داشتن موضوعات اقتصادی در مذاکرات با مقامات عراقی نشان دهنده حرکت دو طرف در مسیر اجرایی کردن این هدف می‌باشد.

 

گسترش روابط اقتصادی با همشایگان بویژه عراق از جهت دیگری نیز در مقطع کنونی برای تهران حائر اهمیت است و آن نقش گسترش تجارت با عراق در بی‌تأثیر کردن تلاش های کاخ سفید برای محدود کردن صادرات ایران از طریق تحریم‌های ارزی- بانکی و نفتی می‌باشد. با وجود تلاش‌های مقامات آمریکایی برای مجبور کردن بغداد به همراهی با سیاست‌های تحریمی علیه تهران مقامات، شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی عراق طی ماه‌های گذشته بارها از عدم همراهی با واشنگتن در موضوع تحریم‌های ضد ایرانی تأکید کرده‌اند. مبادله با ارزهای محلی یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌های آمریکا بوده است. بانک مرکزی عراق در آبان ماه امسال اعلام کرد که پرداخت پول گاز ایران با دینار عراق صورت خواهد گرفت. در همین رابطه ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق نیز 27 ابان ماه گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده در مبادلات بانکی به صورت دلار، پیشنهاد مشترک استفاده از دینار عراق یا صادرات و واردات به صورت تهاتری است.

 

رسیدگی به مسائل مرزی و امنیتی

مسائل امنیتی و رسیدگی به برخی موضوعات مرزی با سابقه از دیگر برنامه‌های کاری هیئت ایرانی در مذاکرات با مقامات عراقی اعلام شده است. ایران و عراق دارای بیش از 1400 کیلیومتر مرز خاکی و آبی هستند که این همکاری‌ها برای حفظ امنیت مرزها و برخورد با تهدیدات بالقوه و بلفعل مشترک را ضروری می‌سازد. یکی از مهمترین موضوعات امنیتی برای دو کشور در حال مبارزه با تروریسم بویژه بازگشت داعش و حضور نیروهای خارجی در خاک عراق است.

 

ایران جز اولین کشورهایی بود که به دلیل رویکرد اصولی مبارزه با تروریسم تکفیری در منطقه برای مبارزه با داعش در کنار ملت و دولت‌های عراق و سوریه قرار گرفت و در پی این همکاری‌ها خلافت داعش در عراق با فتح موصل در سال 2017 به پایان رسید. در حال حاضر اما تهدید داعش به تحرکات هسته‌های زیرزمینی، مخفیانه باقی مانده از این گروه تروریستی محدود شده که از جمله امنیت راه های مواصلاتی و مناطق مرزی با سوریه را کاهش داده‌اند. موضوعی که البته با حمایت خارجی از سوی آمریکا برای مخدوش کردن کریدور امنیتی تهران- بغداد- دمشق صورت می گیرد. از طرف دیگر مبارزه گروه های بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) با باقی ماندگان داعش تحت شعاع گسترش تحرکات آمریکا در مرزهای عراق با سوریه در ایجاد پایگاه‌های متعدد قرار گرفته است. موضوعی که با سخنان ترامپ در زمینه تلاش برای گسترش حضور نظامی در عراق به منظور تحت فشار قرار دادن ایران موجب تشدید خشم مجلس و دولت عراق از این اقدامات غیرقانونی آمریکا گردید. بااین حال اکنون به نظر می‌رسد حضور نیروهای خارجی و جلوگیری از مداخلات خارجی در عراق بخشی از مذاکرات روحانی با مقامات عراقی خواهد بود.

 

بخش دیگری از سفر روحانی مربوط به رسیدگی به مسائل مرزی بویژه اجرایی کردن مفاد توافق الجزایر اعلام شده است. آنچه که مناقشات مرزی دو کشور ايران و عراق در رودخانه اروند رود (که در عراق شط العرب خوانده می شود) توصيف می‌شد در سال ۱۹۷۵ ميلادی به امضای قراداد الجزایر ختم شد که در آن حدود مرزهای دو کشور تعيين شد که به دلیل حمله صدام به ایران و سپس حمله عراق به کويت و شروع جنگ دوم خليج فارس مسئله لايروبی آن برای عبور کشتی ها، به جايی نرسيد و لاينحل باقی ماند و اولین مذاکرات دو کشور در مورد اجرای این بند از معاهده از سال 1386 شروع شد که در اسفند 1397 بر روی انجام عمليات هيدروگرافی مشترک و بررسی‌ موقعيت کشتی‌های غرق شده در اروند رود و نيز راه‌اندازی مجدد دفتر مشترک هماهنگی (CBC) توافق کردند اما موضوع عملیاتی شدن آن تاکنون نیز ادامه داشته است.

 

رودخانه اروند برای کشور عراق اهميتی بسيار استراتژيک دارد چرا که راه دستيابی عراق به خليج فارس را تسهيل می کند. لایروبی این رودخانه با هدف فراهم شدن امکان عبور کشتی های پهن پیکر از این رودخانه و رسیدن آنها به بنادر “المعقل “و “ابوفلوس” عراق صورت می گیرد و برای ایران نیز فواید اقتصادی بویژه برای شهرهای بندی همچون آبادان و خرمشهر خواهد داشت.

 

الگوی روابط استراتژیک تهران – بغداد برای منطقه

روابط ایران و عراق به دلیل اشترکات فرهنگی- تاریخی و سیاسی نمونه بسیار بارزی از اتحاد استراتژیک میان کشورها در منطقه غرب آسیا بر مبنای دموکراسی، حفظ استقلال و احترام متقابل می‌باشد. عراق امروز یکی از کشورهایی است که با گذراندن توطئه های خارجی مختلف از تروریسم تا تجزیه طلبی به وزنه مهمی در معادلات تعیین آینده نظم سیاسی- امنیتی منطقه غرب آسیا تبدیل شده است. از سوی دیگر این کشور به دلیل هویت عربی از دیرباز نقش مهمی در سازمان‌ها و نهادهای عربی همچون اتحادیه عرب دارا بوده است و اکنون نیز به عنوان بخشی از بلوک خارج کردن این اتحادیه از سیطره کشورهای حاشیه خلیج فارس و تلاش برای ایجاد فضای گفتگو و مفاهمه به منظور حل اخنلافات میان ایران و برخی کشورهای عربی را بازی می‌کند. این موضوعات طبیعتاً از جمله دلایل توجه دولت ایران به نقش منطقه‌ای عراق می‌باشد همانگونه که طی روزهای گذشته محمد جواد ظرف وزیر خارجه ایران بر آن تأکید کرده بود.

 

در مجموع باید اذعان کرد سفر روحانی به عراق گام مهمی در تقویت همکاری های اقتصادی و سیاسی و امنیتی دو کشور در آینده و دیدار با مراجع دینی عراقی عاملی مهم در تحکیم پیوندهای هویتی و فرهنگی و مذهبی میان دو ملت خواهد بود.
منبع:الوقت

رهبر انقلاب در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی: ملت‌های سرخورده از تمدن‌های مادی غرب و شرق نگاهشان به جمهوری اسلامی است / حرکتتان انقلابی باشد


رهبر معظم انقلاب اظهار داشتند:ملّتهایی که سرخورده شده‌اند از این تمدّنهای مادّی غربی و شرقی، به اسلام گرایش دارند منتها ملجأیی، مرجعی، شاخصی، ستونی که به او تکیه کنند، کسی که به او مراجعه کنند ندارند؛ لذا نگاهشان به جمهوری اسلامی یک نگاه واقعی است.

ملت‌های سرخورده از تمدن‌های مادی غرب و شرق نگاهشان به جمهوری اسلامی است / حرکتتان انقلابی باشد
به گزارش سخن آشنا، متن کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی که در روز دوشنبه ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ برگزار شده بود،به ذیل منتشر شد.

بسم الله الرّحمن الرّحیم(۱)

و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین سیّما بقیّة الله فی الارضین.


خیلی خوش‌آمدید آقایان محترم، برادران عزیز، جناب آقای صدر، آقایان اساتید، آقایان طلّاب و خانمها که تشریف آوردید. این جلسه، جلسه‌ی بسیار خوب و با نشاطی است؛ هم فرمایشات آقای صدر، فرمایشات مفیدی بود و سنجیده و حساب‌شده بود، هم بیانات خیلی خوبی که این برادر عزیزمان، فرزند عزیزمان، [این] طلبه‌ی محترم از قول طلّاب بیان کردند، فرمایشات خوبی بود. البته سؤالات را بنده لازم نیست جواب بدهم، اینها را از خود آقایانی که مسئولین مؤسّسه هستند باید سؤال کنید، بنشینند پاسخگویی کنند، بگویند. بله، دعا خواستید، حتماً دعا میکنم، یقیناً ان‌شاءالله دعا میکنم.

در مورد خانواده‌ها -که هم در بیانات آقای صدر بود، هم این جوان عزیز بیان کردند- بله بنده هم به این نکته توجّه دارم که نقش همسران و خانواده‌ها در موفّقیّتهای مردان خیلی زیاد است؛ این را ما به تجربه هم دریافته‌ایم و اگر چنانچه همسر انسان، همراه و همگام و هم‌هدف و هم‌سنگر باشد، پیشرفت خیلی سرعت خواهد گرفت، این [نقش] هست؛ لکن همه‌ی مسائل خانواده و خانوادگی مسائل عقلانی نیست که حالا با این استدلال همه‌ قانع بشوند، همه قبول کنند؛ یک مقداری از آن مسائل عاطفی است، مسائل واقعی است، مسائل زندگی است. اینکه آقای صدر فرمودند «طلبه ساعت شش صبح از خانه بیرون می‌آید، ساعت نُه شب برمیگردد»، خب بنده اصلاً با یک چنین چیزی مخالفم. چرا شش صبح؟ ده ساعت شما برای طلبه یا استاد وقت گذاشتید که کار کنند که البته زمان زیادی است [این] ده ساعت؛ حالا بالاخره برنامه‌ی شما این است، بنده هم که طبعاً در جزئیّات برنامه دخالتی نمیکنم اما از شش صبح تا نُه شب پانزده ساعت است، نه ده ساعت! چرا؟ آقایان می‌آیند درسشان را میخوانند، کارشان را میکنند، احیاناً یک ذرّه گعده‌شان را میکنند، بعد یک مجلس روضه‌ای هست میروند؛ لزومی ندارد، نه. به خانواده‌ها باید برسید؛ همسر شما نیاز به حضور شما دارد؛ این مهم است. البتّه حضور به معنای این نیست که همه‌اش بروید در خانه بنشینید؛ آن [جور] هم همسرتان قطعاً راضی نیست و دل‌زده میشود، میگوید چرا سرِ کار نمیروند؛ امّا اینکه پیدا نباشید، نه، این خوب نیست، این مناسب نیست. البتّه برهه‌ای از زندگی خود بنده که دارم این را به شما عرض میکنم، با همان شکلی گذشته که حالا میگویم مخالفم با آن! یعنی این جوری بوده. اوایل انقلاب بنده صبح از خانه میرفتم بیرون در حالی که همه‌ی بچّه‌ها خواب بودند؛ شب هم برمیگشتم خانه، در حالی که همه‌ی بچه‌ها خواب بودند. یعنی واقعاً جوری بود [که نمیشد]؛ منتها آنجا غیر از این نمیشد، اصلاً‌ امکان نداشت، به قول معروف فرصت سر خاراندن هم واقعاً نداشتیم؛ لکن شما که حالا در وضع عادی الحمدلله زندگی میکنید و استقرار دارید، به خانواده‌ها برسید. خانمها هم البتّه باید اشتغالات داشته باشند؛ بهترین اشتغال هم اشتغال علمی است. شنیدم که بعضی از خانمها، دختران، در مجموعه‌های طلبگی بانوان شرکت دارند؛ خوب است که بالاخره مشغول کار و علم و بحث و مانند اینها باشند؛ خیلی خوب است.

راجع به مسئله‌ی این مؤسّسه‌‌ی عالی فقه، خب ما ادّعا نداریم که این تنها نقطه‌ای است که در قم دارد فعّالیّت میکند، نه؛ الحمدلله همان طور که اشاره کردید، نقاط گوناگونی هستند که همه مشغول کارند؛ شروع این کار هم ناشی از یک احساس [مسئولیّت بود]؛ خب الحمدلله جناب آقای صدر با شایستگی کامل، شانه‌شان را زیر این بار داده‌اند و به‌ طور جدّی مشغول به این کار شده‌اند؛ انگیزه‌ی این کار به خاطر نگاه و توجّه به اهمّیّت حوزه و ظرفیّتهای فراوان و بی‌شمار استفاده‌نشده‌ از حوزه و اقتضای نظام جمهوری اسلامی نسبت به استفاده‌ از این ظرفیّتها بود.

یک طرف قضیّه‌ یک نظام اسلامی است که اقتصاد هست -حالا اقتصاد را مثال زدند- حکومت هست، فرهنگ هست، دانش روز هست، فنّاوری‌های جدید عالَم هست، ارتباطات گوناگون اجتماعی هست، سبک زندگی هست؛ دائم تفکّرات و نظرهای جدیدی که در زندگی اثر میگذارند، دارد در دنیا به وجود می‌آید و صادر میشود؛ اینها هست. ما یک نظامی داریم با این پدیده‌ها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم، فلسفه هم لازم است؛ حالا چه‌ جوری داخل برنامه‌های شما بشود، آنها به برنامه‌ریزی مدیران محترم آنجا بستگی دارد؛ لکن فلسفه خوب است، لازم است، نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفه‌ی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفه‌ی ملّاصدرا یا فلسفه‌ی فرض بفرمایید که ابن‌سینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد،‌ قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است؛ خب پس این اقتضای بیرونی و نیاز بیرونی، این هم حوزه.

عرض کردیم، حوزه‌ی علمیّه یک ظرفیّتهای بی‌شماری دارد؛ حقیقتاً ظرفیّتهای بی‌شماری دارد. این دقّتهایی که انسان در مباحث فقهی و در مسائل کم‌اهمّیّت در بین فقها مشاهده میکند -که از لحاظ عملی و از لحاظ جایگاهش در مجموعه‌ی احکام اسلامی خیلی چیز مهمّی نیست- واقعاً شگفت‌آور است؛ یعنی این‌ جور [دقّتهای] عمیق و ریزبین و ژرف‌نگر، در کارهای فقهی ما و در علمای ما وجود دارد؛ خب این خیلی ظرفیّت مهمّی است، این خیلی چیز مهمّی است. بنده یک مدّتی یک بحث قصاص میکردم و نظرات حقوق‌دان‌های غربی را دوستانی که با ما همکاری میکردند و بلد بودند، اینها را برای بنده می‌آوردند و من گاهی اوقات نگاه میکردم به نظراتی که آنها داشتند در مسائل گوناگون. خب تعمّقهای خوبی هست در کارهایشان، امّا واقعاً با آن دقّتی که مثلاً فرض کنید صاحب‌جواهر یا مِن‌باب‌مثال مرحوم آقای خوئی -فقیه معاصر خود ما- یا دیگری در این زمینه دارند، خیلی فاصله دارد؛ اینها خیلی عمیق‌ترند، خیلی ژرف‌نگرترند، خیلی به لوازم فتوا و نظر خودشان متوجّه‌ترند؛ خب اینها ظرفیّت حوزه است.

این حوزه میتواند همه‌ی نیازهای یک نظام اسلامی را، جامعه‌ی اسلامی را برآورده کند و همین‌ طور که آقای صدر گفتند، اگر چنانچه نهادسازها -یعنی مثلاً فرض کنید بانک مرکزی یک نهاد است، یا دستگاه دانشگاه یک نهاد است- برای مدیریّت اسلامیِ خودش سؤالی پیدا کند، به چه کسی باید مراجعه کند؟ به حوزه باید مراجعه کند. الان این اتّفاق نمی‌افتد، یعنی این کار الان وجود ندارد. یک نمونه‌اش را حالا مثلاً شما ملاحظه کنید که غالباً شبیه این نمونه، خیلی خیلی ‌خیلی نادر است؛ مثلاً فرض کنید که یک روزی پاکستانی‌ها در صدد برآمدند بانک اسلامی درست کنند؛ فراخوان دادند به ‌ فقهای دانشمندان اسلامی؛ مرحوم شهید صدر آن البَنک‌اللاربَوی(۲) را نوشت و فرستاد؛ خب آن یک نمونه است. حالا آن البَنک‌اللاربَوی چقدر جوابِ نهاد بانک را در دنیای امروز میدهد، آن بحث دیگری است که حالا ممکن است نواقصی داشته باشد امّا بالاخره یک پاسخی داده شد، شما چند نمونه از این پاسخها سراغ دارید؟ خیلی کم، خیلی کم؛ اگر دوّمی‌‌ای، سوّمی‌ای‌ داشته باشد، مسلّماً دهمی ندارد؛ در حالی که حوزه این توان را دارد، سبک کار در حوزه و سبک تحقیق در حوزه جوری بوده که دقّتِ نظر و ژرف‌نگری و عمق‌یابی جزو طبیعت کار حوزه است؛ و این جزو امتیازات ما است و حوزه میتواند این کار را انجام بدهد و حالا امروز با توجه به این نیازها، این انگیزه بیشتر شده، پس باید حوزه تحقّق ببخشد این آرزو را. این بود که ما به فکر افتادیم که این کار را حالا از یک گوشه‌ای شروع کنیم. البته عرض کردم: ادّعا، این نیست که [این کار] فقط همین‌ جا هست؛ دیگران هم دارند میکنند، در مؤسسات خوب و مفیدی که در حوزه بحمدالله هست، دارند کارهایی را انجام میدهند [منتها] این هم یک مجموعه‌ای است.

به نظر من آقای صدر و دوستانشان خوب برنامه‌ریزی کرده‌اند، همکارانشان خوب برنامه‌ریزی کرده‌اند، این برنامه‌ریزی برنامه‌ریزی خوبی است. این «تحت اِشراف» هم که گفته میشود، معنایش این نیست که بنده نسبت به برنامه‌ها نگاه میکنم، دقّت میکنم، اظهار نظر میکنم؛ نه، من اصلاً نه مجالش را دارم، نه فرصتش هست؛ این ‌[کار] را خود آقایان میکنند؛ حالا بالاخره به‌نحوی به ما منتسب است امّا مربوط به خود آقایان است که دارند کار میکنند.

عرض من این است: اوّلاً این سبکی که ذکر کردند در تدریس و تدرّس که طلبه مشارکت میکند در پاسخ‌یابی، سبک خوبی است،‌ سبک مفیدی است؛ منتها خب تسلّط استاد و تصرّف استاد، نبایستی تحت‌الشّعاع قرار بگیرد؛ بالاخره استاد است که دارد هدایت میکند، دارد کار میکند و جمع‌و‌جور میکند؛ وَالّا اگر چنانچه مطلب سپرده بشود به اذهان ده نفر، بیست نفر طلبه‌ای که حالا در این کلاس هستند، این معلوم نیست به یک نظام و مجموعه‌ی درستی [برسد]، باید استاد هدایت بکند؛ [امّا] اگر اینها هم کمک کنند و همراهی کنند خوب است.

در مورد اصول که ایشان فرمودند متوسّط [دوره‌ی] آن در حوزه پانزده سال است، خیلی برای من تعجّب‌آور است و این هیچ خبر خوبی نیست از نظر بنده. اصول خب لازم و ضروری است؛ برای تفقّه، بلاشک اصول لازم است. خب مرحوم آقای خوئی (رضوان‌ الله ‌علیه) فقیه اصولی بود دیگر؛ از ایشان اصولی‌تر کیست؟ در فقه او هم کاملاً اصول واضح است، آشکار است؛ من شنیده‌ام که دوره‌ی اصول ایشان پنج سال طول میکشد؛ خب ایشان مثلاً چه کار میکرده؟ چه چیزی را از اصول می‌انداخته که پنج سال میشده؟ یعنی بنابراین میشود اصول را پنج سال گفت، میشود شش سال گفت. متوسّط که پانزده سال است، یعنی مثلاً تا بیست سال هم دارد! چقدر بخوانند؟ چرا بخوانند؟ به چه دردشان میخورد؟ کجای فقه استفاده میشود از این اصول؟ نه، به نظر من یک مقداری در مورد اصول بایستی جمع و جورتر و به‌اصطلاح مُضیَّق‌تر(۳) حرکت کرد، مواظبت کرد؛ غیر از فقه است؛ فقه باز است، هر چه میتوانید در زمینه‌های فقهی کار کنید، به نظر ما خیلی خوب است.

این سؤالاتی که این برادر عزیزمان، این جوان عزیز کردند، سؤالات قابل توجّهی است؛ خواهش من این است که جناب آقای صدر و بقیّه‌ی برادرها بنشینند [اینها را] برای طلّاب روشن کنند؛ لکن این را میخواهم سفارش بکنم که جوانها توجّه به جوانی خودشان داشته باشند؛ یعنی همه‌ی آن چیزی که شما میخواهید و احساس میکنید، مورد نیاز شما نیست، برایتان مفید هم نیست. منتظر نباشید که سی سال بگذرد پیر بشوید، بعد این را بفهمید. خب ما آن سی چهل سال بعد از شما را گذرانده‌ایم، یک چیزهایی را ما میدانیم؛ از تجربه‌ی کسانی که تجربه کردند، استفاده کنید. همه‌ی این چیزها لازم نیست؛ اینکه حالا آدم مثلاً برای تحلیل سیاسی باید چه جوری عمل بکند و مثلاً از نظرات چه کسی و تضارب آراء استفاده کند، نه، اینها معلوم نیست که کلّیّت داشته باشد؛ یک مواردی ممکن است لازم باشد، یک چیزی لازم باشد. امّا من میخواهم این را عرض بکنم که طلّاب این مجموعه دنبال اساتیدشان حرکت کنند، یعنی به نظر اساتید و تشخیص اساتید و کسانی که مدیران این مجموعه هستند، اهمّیّت بدهند و طبق آن حرکت بکنند و کار بکنند تا انتظام پیدا کند، تا این مجموعه یک مجموعه‌ی منتظمی باقی بماند و ان‌شاءالله پیش برود؛ اگر منتظم نبود، پیش نمیرود.

از لحاظ کمّیّت هم که حالا یک فراخوانی دادند و چون ذکر نکردید، من نمیدانم که شما چه تعدادی میخواهید طلّاب در سطوح گوناگون بگیرید، من در آن مورد نظری ندارم، بالاخره هر چه کار با دقّت و با ملاحظه انجام بگیرد و هر قدمی که میخواهیم برداریم، بدانیم که این قدم را کجا میخواهیم بگذاریم و زیر پایمان محکم باشد، این بهتر است؛ ممکن است یک مقداری با بُطء(۴) همراه باشد امّا عیبی ندارد. کار بطیء(۵) و محکم بهتر از کار سریع و متزلزل و نامحکم است.

یک نکته‌ی دیگری در ذهن من هست -البتّه این را در مورد کلّ حوزه بنده عقیده داشته‌ام که تا حالا هم نشده، بارها هم با مسئولین حوزه، بخصوص حوزه‌ی قم، مطرح کرده‌ایم [امّا] ظاهراً سخت است برایشان- که کسی که یک درسی را میخواند و به یک جایی میرسد، احتیاج به مدرک دارد، احتیاج به شهادت دارد. اشتباه بزرگ این بود که آمدند این شهادت را با شهادتهای دانشگاهی مخلوط کردند؛ حالا اوّل که [حتّی] میخواستند اسمش را دکتری و مانند اینها بگذارند که غلط بود، بعد معادل دکتری [گذاشتند]؛ این هیچ لزومی ندارد. بیایید شما مشخّص کنید که [اسم] کسی که مثلاً فرض کنید این سه سال اوّل عمومی را میگذراند -یک سه سال عمومی دارید دیگر- چیست؛ اسم آن طلبه‌ای که محصول سه سال درس خواندن در این مؤسسّه است که لزوماً مطابق با سه سال درس خواندن در حوزه‌ی آزاد نیست و یک خصوصیّات بیشتری دارد چیست، یک اسمی برایش معیّن کنید. بعد یک سه سال دیگر شما دارید که کار تخصّصی در آن میکنید؛ آن کسی که آن سه سال را گذراند، یک صلاحیّتهایی پیدا میکند، برای او هم یک اسمی مشخّص کنید و مؤسّسه شهادت بدهد که او به این حد رسیده. بعد یک دو سال دارید که آن دو سال، دو سال تحقیق و پژوهش و مانند اینها است؛ آن دو سال را وقتی گذراندید، [طلبه] یک صلاحیّتهای جدیدی پیدا میکند؛ همچنان که در نظام غربی دانشگاهی ما که از غرب تقلید شده، مثلاً‌ فرض کنید که حالا آن زمانهای قدیم، زمان جوانی ما، سیکل اوّل و سیکل دوّم و مانند اینها بود، همین دبیرستان هم دو قسمت بود، اسمش را سیکل اوّل و سیکل دوّم میگذاشتند، بعد دیپلم، بعد مثلاً لیسانس، بعد فوق لیسانس، بعد دکتری؛ یک درجاتی دارد؛ یعنی بر حسب صلاحیّتهایی که تعریف شده یک اسمی میگذارند و یک شهادتی میدهند؛ شما بدون اینکه از آنها تقلید بکنید و بخواهید با آنها انطباق بدهید -که مطلقاً به نظر من این کار جایز نیست که ما بیاییم با آنها منطبق کنیم کار خودمان را و بگوییم مثلاً این برابر دکتری است، این برابر مثلاً ارشد است، این برابر [کارشناسی است]؛ این اصلاً معنی ندارد؛ چون نوع کار آنها با نوع کار ما متفاوت است- امّا شما شهادتهایتان را مشخّص کنید؛ وقتی که آن دو سال آخرِ هشت سال را شما انجام دادید، یک صلاحیّتی پیدا میکنید؛ این صلاحیّت را مشخّص بکنید، یک شهادت بدهید؛ به نظر من این کار خیلی خوب است. ما البتّه از قدیم داشته‌ایم یک چنین چیزی؛ این اجازه‌ی اجتهادی که رایج بوده همین است دیگر؛ یعنی طلبه به یک نقطه‌ای میرسد که مجتهد میشود؛ قدیم معمول بود که اجازه‌ِی اجتهاد به او میدادند. یا به آن که مثلاً در حدیث پیشرفت میکرد و اهل حدیث بود، مثلاً اجازه‌ی روایت حدیث میدادند، به او اجازه‌ی نقل حدیث میدادند، این کار معمول بود؛ حالاها متأسّفانه نیست؛ واقعاً متأسفانه، چون خیلی خوب بود اگر چنانچه بود. آقایان ملاحظه میکنند، اجازه‌ِی اجتهاد نمیدهند به خاطر اینکه نبادا یک تبعه‌ای بر آن مترتّب بشود؛ در حالی که نه؛ میشود یک جوری عمل کرد که تبعه‌ای هم مترتّب نشود. امّا حالا خود شما این کار را انجام بدهید؛ یعنی یک شهادتی برای فلان مرحله‌ی از [تحصیل بدهید]؛ این هم یک نکته.

نکته‌ی دیگر، سؤال شد که برای ورود در حدیث و قرآن یعنی اُنس با قرآن و اُنس با حدیث، حقیر چه چیزی پیشنهاد میکنم؛ من البتّه در برنامه‌های درسی نمیدانم -چون آقایان زحمت کشیده‌اند نشسته‌اند برنامه‌ریزی کرده‌اند، بنده نمیشود از کمر(۶) کار وارد بشوم بگویم تفسیر این جوری است- امّا معتقدم از تفسیر، رها و جدا نشوید؛ یعنی تفسیر حالا ممکن است جزو برنامه‌ی درسی‌تان نباشد، شاید به اینکه برنامه‌ی درسی باشد احتیاج هم نداشته باشید، امّا حتماً [لازم است]؛ مثلاً فرض کنید یک دوره تفسیر مجمع‌البیان؛ بسیار تفسیر خوبی است؛ مجمع‌البیان بسیار تفسیر عالمانه‌ای است، یعنی مرحوم طبرسی در یک جاهایی و در ذیل یک آیاتی، مُلّاییِ خودش را و تبحّر خودش را در استدلال و استنباط نشان داده؛ گاهی اوقات این جوری است؛ یک جایی هم که البتّه احتیاج نبوده، نه؛ مثلاً فرض کنید [مجمع‌البیان]. اُنس با قرآن جداگانه و اُنس با تفسیر جداگانه، به نظر ما لازم است؛ و همین طور البتّه حدیث که شما احتیاج هم دارید؛ یعنی شما برای فقاهت چون به منابع حدیثی نیاز دارید، به رجال و به حدیث و علم حدیث و به این چیزها طبعاً احتیاج دارید؛ لابد در برنامه‌هایتان هم علی‌القاعده باید باشد، لابد در برنامه‌ها هست؛ و راه آن این است و باید انجام بگیرد.

آن [دو] نکته‌ی آخری که میخواهم عرض بکنم: مواظب باشید جهت‌گیری انقلابی، مقهور هیچ کدام از این شاخصها و مهمّات کار این مؤسّسه قرار نگیرد؛ جهت‌گیری انقلابی. طلبه‌ی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد. اینکه بنده میگویم حوزه‌ی انقلابی، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان‌ جا شعار [بدهد]؛ حالا یک وقت لازم هم باشد، شعار هم باید داد؛ بنده هم گاهی که لازم است، شعار میدهم لکن مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد که این تحوّلی که در این کشور اتفاق افتاده، باید همچنان ادامه پیدا بکند. تحوّل یک چیز متوقف‌شدنی نیست. تحوّل یعنی یک دگرگونی‌ای که هر روز کامل‌تر و بهتر و قوی‌تر و عمیق‌تر میشود؛ این باید ادامه داشته باشد و ما معتقد باشیم. دشمنانمان را بشناسیم، دشمنان این نظام را بشناسیم، دشمنان این حرکت تحوّلی را بشناسیم. اگر نه، کشور به رکود خواهد انجامید و مغلوب سیاستها و گرایشهای دشمنان این ملّت و دشمنان اسلام خواهد شد. امروز نگاه اسلام به مجموعه‌ی جمهوری اسلامی است؛ من به شما عرض بکنم. الان در دنیای اسلام گرایش به احیای اسلام و به زندگی اسلامی به معنای واقعی خیلی زیاد است. مردمی که، ملّتهایی که سرخورده شده‌اند از این تمدّنهای مادّی غربی و شرقی، به اسلام گرایش دارند منتها ملجأیی، مرجعی، شاخصی، ستونی که به او تکیه کنند، کسی که به او مراجعه کنند ندارند؛ لذا نگاهشان به جمهوری اسلامی یک نگاه واقعی است؛ این وجود دارد. البتّه دشمنها نمیگذارند و نمیخواهند این معلوم بشود امّا وجود دارد. امروز در هر کدام از این کشورهای اسلامی عربی که سرانش به خون ماها تشنه هستند، اگر چنانچه از جمهوری اسلامی یک نشانی، اثری، برگه‌ای آنجا پیدا بشود، شخصی برود، شخصیّتی برود، افرادی بروند، کتابی برود و مانع از طرف سرانشان نباشد، مردم به او اقبال میکنند. الان تقریباً همه‌ی این کشورهای اسلامی از شرق تا غرب همین جور هستند؛ از اندونزی و مالزی و مانند اینها بگیرید تا آفریقا. مردم چشمشان به اینجا است؛ دنیای اسلام امروز نیاز دارد به این حرکت انقلابی ما. این کسانی که در داخل حرف میزنند، کار میکنند، اظهاراتی میکنند که با گرایش انقلابی مغایر است، ولو متضاد هم نباشد، امّا همین قدر که مغایر با گرایش انقلابی است، دارند ضربه‌ی به امید امّت اسلامی میزنند، این ضربه‌ی به آنها است و خیانت میکنند. بنابراین حرکتتان حرکت انقلابی باشد و کار انقلابی.

و توجّهات معنوی؛ یعنی واقعاً بدون توجّهات معنوی نمیشود، بدون توسّل، بدون دعا، بدون نماز شب، بدون مراجعه‌ و خواندن صحیفه‌ی سجادیه نمیشود. اگر چنانچه آدم بخواهد ارتباط قلبی خودش را، ارتباط معنوی خودش را با خدا حفظ نکند و مراقبت نکند از آن، کار پیش نمیرود. خدا رحمت کند، مرحوم حاج احمدآقا میگفت نیمه‌ی شبها که امام پا میشود گریه میکند -حالا امامِ پیرمردی که آن وقتی که ایشان میگفت، مثلاً هشتاد و چند سال یا قریب نود سال سنّش بود- دستمالهای معمولی کفایت نمیکند که اشکهایش را پاک کند، حوله‌ی دست و رو خشک کنی امام دمِ دستش میگذارد که اشکهایش را با آن پاک کند؛ خدا هم به او توفیق داد، کمک کرد، به خاطر همین معنویّت،‌ به خاطر همین استغاثه‌ی به خدای متعال و توکّل به خدا و درخواست از خدا. شماها جوانید، دلهایتان پاک است، پاکیزه است، گرفتاری‌تان کمتر است و خیلی خوب میتوانید این دلها را متوجّه خدا کنید، نمازها را خوب بخوانید، با دعا و توسّلات اُنس داشته باشید، با ذکر ائمّه (علیهم ‌السّلام) اُنس داشته باشید. و بخصوص من توصیه میکنم نماز شب را تا آنجایی که میتوانید، ولو یک وقتی هم نتوانستید، مثلاً قضایش را [بخوانید]، ترک نشود؛ یعنی دنبال کنید اینها را، اینها خیلی اثر میگذارد، نورانیّت میدهد به شما و آن وقت این نورانیّت، به شما کمک میکند در پیدا کردن راه. یک چیزهایی را انسان از این و آن هم هر چه سؤال کند، به درد نمیخورد؛ یعنی گاهی از یک کسی هم یک چیزی می‌شنود اما در انسان اثری نمیگذارد. اگر آن نورانیّت پیدا شد، دلها را باز میکند، انفتاح میدهد، بهجت معنوی به انسان میدهد. و شماها جوانید؛ شما هم از این جهت از ماها جلوترید،‌ بهترید، آسان‌تر است برای شما کار تا برای ما.
ان‌شاءالله که خداوند شماها را موفق بدارد؛ ما که شما را دعا میکنیم، شما هم ما را دعا کنید.

والسّلام علیکم و‌ رحمة‌الله و برکاته

۱) در ابتدای این دیدار، حجّت‌الاسلام والمسلمین سیّدعلیرضا صدرحسینی (مدیر مؤسّسه‌ی عالی فقه و علوم اسلامی) و یکی از حضّار مطالبی بیان کردند.
۲) کتاب البنک اللاربوی فی الاسلام
۳) کوتاه‌تر، محدودتر
۴) کُندی
۵) کُند
۶) وسط
منبع:فارس

ایران تنها سازنده زیردریایی میدجت در جهان/ سپاه این بار از زیر آب به سراغ بیگانگان چشم آبی می‌رود/ «نهنگ» یا «فاتح»؛ اولین نشانه از تغییر دکترین در مقابله با تهدیدات کدام است؟ +عکس



بررسی تجهیزات موجود در ارتش های جهان، نشان می‌دهد ایران در حال حاضر تنها کشوری محسوب می‌شود که به صورت فعال در حال ساخت و به‌خدمت‌گیری کلاس میدجت در زیر آب است.

به گزارش سخن آشنا، از چند سال پیش و با تقسیم کار منطقی و تخصصی بین ارتش و سپاه، کلیات حفاظت از منطقه خلیج فارس به نیروی دریایی سپاه پاسداران سپرده شد. بیهوده نخواهد بود اگر ادعا کنیم این پهنه کوچک آبی با وجود همه اندازه کم خود، یکی از ۵ نقطه حساس جهان در بین پهنه های آبی باشد. از بحث های امنیتی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس تا عبور مقادیر سنگین نفت و مشتقات گاز، همه و همه دست به دست هم داده تا این منطقه را همیشه در صدر توجه بازیگران منطقه ای و جهانی قرار دهد.

اسم نیروی دریایی سپاه که می آید به صورت ناخودآگاه اکثر علاقمندان به حوزه نظامی یاد حمله دسته جمعی شناورهای تندرو و مجهز این نیرو می افتند. تاکتیکی که در حقیقت اصلی ترین بازوی رزمی ندسا محسوب شده و در این سالها نیز عمدتاً همین اصل تحت ارتقاء و به روز رسانی واقع شده و افزایش سرعت، کاهش سطح مقطع راداری و نصب موشک های کروز از جمله این اقدامات بوده است. اما اخیراً مصاحبه ای از فرمانده نیروی دریایی سپاه منتشر شده که در آن به نیاز سپاه به زیردریایی هایی مثل فاتح اشاره شده است. این زیردریایی که اخیراً به ارتش تحویل داده شده ساخت وزارت دفاع است.

زیردریایی و جنگ زیر سطحی از آن مباحث بسیار پیچیده، زمان و هزینه بر است که بسیاری از کشورهای جهان اصولاً سعی می کنند خیلی خود را وارد آن نکنند. منتها حجم گسترده از تهدیدات و تخصص صنایع دفاعی در ساخت تجهیزات مدرن، ایران را به سمتی سوق داده که وارد این بخش از فناوری های دفاعی نیز بشود.

خلیج فارس یک چالش برای زیردریایی

منطقه خلیج فارس به عنوان یک پهنه آبی کوچک و عمدتاً کم عمق، یک چالش بزرگ برای اکثر زیردریایی ها حتی گونه های دیزل الکترونیک با وزن های معمولی است. اصولاً این منطقه در بحث رزم زیر سطحی به یک شناور کوچک و سبک نیاز دارد که بتوان با هزینه ای کم و البته تعداد خدمه پایین کار را با آن به انجام رساند. توان پرتاب اژدر، موشک کروز و البته امکان استقرار مین های دریایی از جمله مشخصه هایی است که بنظر می آید زیردریایی سپاه باید داشته باشد. دریادار تنگسیری در گفتگو خود البته صرفاً به توانایی شلیک موشک از زیر آب اشاره ای کرده است.

زیر آب در خلیج فارس در حقیقت یک محیط با جغرافیایی پیچیده است که انواع و اقسام فرو رفتگی و برآمدگی ها، از آن یک محیط بسیار سخت برای زیردریایی های معمول ساخته است. دو کاندیدای بومی در حال حاضر برای این مسئله وجود دارد. یکی زیردریایی غدیر و دیگر زیردریایی فاتح که هر دو توسط وزارت دفاع ساخته و به نیروی دریایی ارتش تحویل شده اند. اولین تلاش جدی ایران برای توسعه توان زیر سطحی بومی پروژه زیردریایی‌های کلاس غدیر بود که از جمله زیرسطحی‌های مید جت یا بسیار سبک محسوب می‌شود و برای عملیات در آب‌های کم عمق توسعه پیدا کرده است. وزن زیردریایی غدیر در حدود ۱۲۰ تن بود.

 

مدتی پیش جدیدترین زیردریایی کلاس غدیر نیز به نداجا تحویل داده اما اخیراً فاتح به جمع زیر سطحی های بومی ایران اضافه شده است. وزن زیردریایی فاتح در زیر آب در حدود ۵۹۳ تن یا به نوعی در کلاس ۶۰۰ تن است. سایر مشخصات این زیردریایی از این قرار است: عمق عملیاتی ۲۰۰ متر، عمق نهایی ۲۵۰ متر، سرعت سطحی آن ۲۰ کیلومتر در ساعت و سرعت زیر آب آن ۲۵ کیلومتر در ساعت است. مدت دریانوردی این شناور نیز ۳۵ روز است. در بخش تسلیحات نیز وضعیت این شناور به این شکل است: زیردریایی فاتح از ۴ اژدرافکن، ۸ عدد مین دریایی و ۲ اژدر رزرو. البته در کنار آن باید زیردریایی مدل نهنگ را نیز اضافه کرد که کمبود اخبار در خصوص این زیردریایی، یکی از ترس های پنهان دشمنان در خصوص قابلیت های آن است.

اما نکته مهم درباره فاتح موشک‌های کروز ضد کشتی آن هستند که می‌توان آنها را از زیر آب شلیک کرد. بر اساس توضیحات فرمانده نیروی دریایی ارتش در مراسم الحاق این زیردریایی، بر اساس طرحی به اسم جاسک ۲ یک موشک کروز ضد کشتی بر پایه مدل نصر برای شلیک از این زیردریایی آماده شده که البته برد آن نیز نسبت به نمونه اصلی متفاوت است.

 

موشک نصر یکی دیگر از موشک‌های کوتاه‌برد ضدکشتی ساخت ایران بوده و دارای ۳۵ کیلومتر برد است. این موشک با سر جنگی ۱۵۰ کیلوگرمی، وزنی معادل ۳۵۰ کیلوگرم دارد. البته با توجه به صحبت‌های فرمانده نداجا، مشخص شده که برد آن افزایش پیدا کرده است.فاتح می تواند پاسخ گوی نیاز نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس باشد و توان ضد کشتی این نیرو را شدیداً افزایش دهد. حتی با توسعه موشک های کروز حمله به اهداف زمینی موجود در کشور و توسعه مدل های کوچک تر از آنها به راحتی می توان بحث حمله عمقی به دشمن در زمین را نیز از زیر آب برای سپاه تعریف کرد که یک پیشرفت بسیار مهم در توان رزم ندسا محسوب می شود.

در عین حال با حضور زیردریایی های سپاه در خلیج فارس وظیفه نبرد زیر سطحی در خلیج فارس که همچنان بر عهده ارتش است نیز به این نیرو محول شده و یک نیروی نسبتاً گسترده نداجا که هم اکنون زیردریایی های کلاس غدیر را استفاده می کند برای انجام عملیات در مناطقی مثل سواحل مکران و شمال اقیانوس هند آزاد می شود و دست نداجا برای برخورد با تهدیدات را بلندتر خواهد کرد.

یکی از نکات جالب و مهم درباره این کلاس از زیردریایی ها در دنیا این است که شاید به نوعی می توان گفت که ایران در حال حاضر تنها کشور جهان محسوب می شود که به صورت فعال در حال ساخت و به خدمت گیری این کلاس از زیر دریایی ها در جهان است. البته در کشورهایی مثل کره جنوبی، چین، ایتالیا و آلمان طرح های مختلفی در ارتباط به زیردریایی های کلاس میدجت وجود دارد. کره شمالی از آخرین سازندگان این کلاس از زیردریایی ها بود که تولید نمونه های میدجت را در حال حاضر متوقف کرده است.

از این میان می توان به طرح هایی مثل HDS-۵۰۰ از کره جنوبی، تایپ ۳۰۰ از آلمان و ام اس ۲۰۰ از چین یاد کرد. عمده این طرح ها برای دست یابی به بازار کشورهای جنوب شرق آسیا طراحی شده اند ولی بسیاری از کشورها در این منطقه یا به طور کل زیردریایی را از دکترین دفاعی خود حذف کرده و یا در نهایت به خرید یک مدل معمولی و بزرگتر روی آوردند. طرح ام اس ۲۰۰ چینی ها در حدود ۳۰ متر طول و ۲۰۰ تن وزن دارد. طرح HDS-۵۰۰ از کره جنوبی نیز در حدود ۳۷ متر طول و ۵۱۰ تن وزن دارد. که همین مسئله نشان می دهد گلوگاههای مهمی در خصوص استفاده از این تجهیزات وجود دارد که به راحتی برای هر کشوری قابل حل نیست و ضمناً منطقه خلیج فارس نیز دارای یک اقلیم متفاوت است.

 

ماکت طرح ام اس ۲۰۰ چین

 

ماکت طرح HDS-۵۰۰ از کره جنوبی

صنایع دفاعی ایران به دلایلی چون تحریم های تسلیحاتی و جغرافیا و شرایط بسیار خاص منطقه خلیج فارس، ماجرای ساخت زیردریایی را از سبک ترین مدل ها شروع کرده و حالا به کلاس ۶۰۰ تن یعنی آخرین رده وزنی از میدجت ها رسیده است. مسلح شدن نیروی دریایی سپاه به زیردریایی مثل فاتح می تواند خبر از یک تغییر شدید در موازنه قوا در خلیج فارس هم باشد و از طرفی شاید یک نشانه بزرگ از جهش دکترین ایران از تدافعی به تهاجمی که مدتی پیش رییس ستاد کل نیروهای مسلح به آن اشاره کرده بود.

پس با این حساب، اگر تا دیروز سپاه صرفاً با قایق های تندرو برای نیروهای متجاوز فرامنطقه ای در خلیج فارس یک چالش غیرقابل حل و همآوری ترسناک محسوب می شد، به زودی شکارچی های خاموش زیر سطحی نیز به لیست مشکلات بیگانگانی چون یانکی ها افزوده خواهد شد.
منبع:مشرق

یک خوان دیگر بعد از FATF؛ لیست سیاه پولشویی: بهانه‌تراشی جدید اروپا برای نقض برجام و اعمال تحریم علیه ایران



پس از آنکه آمریکا با تحریم‌های یکجانبه‌اش منافع خود را بالاتر از توافق هفت‌جانبه و قطعنامه شورای امنیت قرار داد، حالا نوبت اروپا است تا یک خوان جدید و مستقل از FATF پیشِ روی ایران قرار دهد.

سخن آشنا - کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا نهایتاً روز ۱۳ فوریه فهرست ۲۳ دولت و قلمرو را به تأیید رساند که قرار است به دلیل ریسک پولشویی و حمایت از تروریسم در لیست سیاه قرار بگیرند.

این اولین بار نیست که فهرست کشورهای مورد تحریم اتحادیه منتشر می شود اما اولین بار است که یک سازوکار همیشگی و مستقل در کمیسیون اروپا برای رصد متناوب کشورهای جهان تصویب می‌شود که می‌تواند مبنایی برای تحریم یکجانبه از سوی اروپا با عنوان مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم قرار گیرد.

۱۳ فوریه ۲۰۱۹: پیشنهاد تحریم مجدد ایران در بیانیه کمیسیون اروپا

در بیانیه کمیسیون اروپا آمده است «این کمیسیون متدولوژی خاص خود را برای شناسایی کشورهای پرخطر پرورش داد که مبتنی بر اطلاعات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است اما با کار تخصصی در کمیسیون و سایر نهادها مانند یوروپل تکمیل می‌شود». در این فهرست ۲۳ گانه، ۱۱ مورد در میان کشورهایی که FATF بدان‌ها هشدار داده است، نیستند.

در واقع اکنون معیارهای اتحادیه اروپا در این زمینه تا حدودی با آنچه FATF در این زمینه مد نظر قرار می‌دهد متفاوت است و این بدان معنا است که حتی اگر توصیه‌های FATF در ایران به صورت کامل به اجرا درآید، اروپا نیز حالا مانند آمریکا می‌تواند و می‌خواهد دست به تحریم یکجانبه کشورها بزند، از جمله ایران.

 

ممکن است گفته شود رویکرد اتحادیه اروپا در این زمینه کاملاً فنی است و منافع سیاسی و اقتصادی‌اش تأثیر نخواهد داشت و آنها خود را بی‌آبرو نخواهند کرد اما از همین ابتدای کار، دم خروس بیرون زده است. توضیح اینکه چهار قلمرو از آمریکا شامل ساموا، جزایر ویرجین، گوام و پورتوریکو علاوه بر عربستان سعودی در این فهرست قرار دارند اما ۲۸ فوریه خبر رسید که دولت‌های عضو طی بیانیه‌ای پس از دیدار در بروکسل اعلام کرده‌اند مخالف فهرست اولیه‌ای هستند که کمیسیون اتحادیه تصویب کرده است. این اتفاق پس از آن افتاد که آمریکا و عربستان سعودی به این فهرست اعتراض کردند و دولت‌های عضو نیز بخاطر ملاحظات سیاسی و اقتصادی کرنش کرده‌اند.

نکته حائز اهمیت آن است که کمیسیون اروپا در بیانیه‌اش آورده برای این فهرست‌بندی «در مورد هر کشور، میزان تهدید فعلی، چهارچوب‌های قانونی و کنترل‌های حقوقی که برای پیشگیری از پولشویی و تأمین مالی تروریسم قرار داده است و همچنین اجرای مؤثر آنها مدنظر قرار گرفته است».

این بند آخر یعنی «اجرای مؤثر آنها» دست اتحادیه را باز می‌گذارد تا حتی در صورت تصویب کامل FATF فهرستی از خواسته‌هایش را با اشاره به اسم شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برای ایران بفرستد و تا زمانی که ایران ارتباطش را به طور کامل با آن شخصیت‌های حقیقی و حقوقی قطع نکند و آنها را در داخل و خارج ایران تحریم نکند، اروپا مدعی باشد که قوانین مدنظرش به طور «مؤثر» اجرا نشده است.


ویه‌را یوروا کمیسیونر اروپا: «ما سخت‌ترین استانداردهای ضدپولشویی در جهان را تأسیس کردیم اما باید مطمئن شویم که پول کثیف، راهش را از سایر کشورها به نظام مالی ما پیدا نمی‌کند...
من از کشورهایی که فهرست شده‌اند می‌خواهم که کمبودهای خود را به سرعت جبران کنند. کمیسیون اروپا حاضر است با آنها از نزدیک همکاری کند تا این موضوعات در چهارچوب منافع مشترک حل شود».
به جز ایران، عربستان و چهار قلمرو آمریکایی سایر کشورهای فهرست‌شده عبارت‌اند از: کره شمالی، سریلانکا، افغانستان، عراق، پاکستان، سوریه، یمن، باهاما، بوتسوانا، نیجریه، اتیوپی، غنا، لیبی، تونس، پاناما، ساموا، ترینیداد و توباگو. در این بیانیه صریحاً آمده است «یک متدولوژی جدید» که در ژوئیه ۲۰۱۸ میلادی به تصویب رسیده مبنای کار کمیسیون اروپا بوده و همه «بانک‌ها و سایر واحدهایی که تحت پوشش قوانین ضدپولشویی اتحادیه اروپا قرار دارند موظف خواهند شد چک و بازرسی بیشتری را انجام دهند» تا با اطمینان «هر گونه جریان مالی مشکوک را تشخیص دهند».

فشار واشینگتن و ریاض

وزارت خزانه‌داری آمریکا به نوبه خود به کمیسیون اروپا پیغام فرستاد که فرآیند این فهرست‌بندی «خدشه‌دار» است و منظورش این بود که راضی نیست چهار قملرو یادشده در فهرست باشند. عربستان سعودی نیز که سابقه بسیاری خوشی (!) در حمایت از تروریسم دارد (از افتضاح حمایت از تروریست‌های سوری که بن سلمان در مصاحبه‌اش طی سفر به آمریکا بر آن صحه گذاشت تا ترور خاشقچی به دستور مقامات ارشد این کشور که به یک آبروریزی جهانی تبدیل شد) طی دو اقدام به این فهرست‌بندی اعتراض کرد:

در جریان اولین نشست اتحادیه عرب با اتحادیه اروپا در شرم‌الشیخ که نزدیک به ۵۰ کشور اروپایی و عربی حضور داشتند، بن سلمان با ترزا می رایزنی کرد و به نوشته رویترز، نخست‌وزیر بریتانیا به وی اطمینان داده که انگلستان و فرانسه با قرارگرفتن نام عربستان مخالفت خواهند کرد.
بن سلمان نامه‌ای به ریاست اتحادیه نوشت که در آن آمده: «قرار دادن عربستان در فهرست به اعتبار این کشور صدمه می‌زند و علاوه بر آن موانعی در سیر تجارت و جریان سرمایه‌گذاری میان پادشاهی و اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند».
ریاض سفرای کشورهای اروپایی را فراخواند و در جلسه‌ای همه آنها را تهدید کرد که در صورت تصویب نام عربستان در این فهرست سیاه، بی رودربایستی تمام قراردادها را تعلیق خواهد کرد.
لازم به یادآوری نیست که عربستان سعودی یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت به اروپا و واردکنندگان تسلیحات و کالاهای اروپایی است. کشورهای اروپایی در مخالفت با گنجاندن نام عربستان و آمریکا از سوی کمیسیون اروپایی بیانیه‌ای در ۲۸ فوریه منتشر کردند و صریحاً دلیل خود را «واکنش قاطعانه برخی کشورهای فهرست‌شده» عنوان کردند.

جمع‌بندی

۱- حالا پارلمان اروپا و شورای اروپا تا ۱۳ مارس فرصت دارند تا نسبت به تغییر این فهرست اقدام کنند. آنها در یک دو راهی قرار دارند: اگر قلمروهای آمریکایی و عربستان سعودی را در فهرست نگه دارند، باید متحمل مشکلات اقتصادی شوند و اگر اینها را از فهرست بردارند، عملاً این پیغام را به دنیا می‌فرستند که فقط در صورتی می‌توانید از تروریسم حمایت کنید و مرکزی برای پولشویی باشید که دوست سیاسی و همکار اقتصادی اروپا باشید (!) و بخشی از منافع فساد اقتصادی شما به ما نیز برسد!

۲- تصویب نام ایران در این فهرست، عملاً به معنای یک بهانه‌تراشی جدید در مسیر اجرای برجام و مبادلات بانکی و تجاری ایران با غرب است. این یعنی پس از آنکه ایران توانست رضایت FATF را به دست آورد، تازه باید در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا (به اسم بی‌ثبات‌سازی منطقه) و اروپا (به اسم پولشویی و حمایت از تروریسم) قرار بگیرد و از دو خوان دیگر که بر مبنای منافع سیاسی و اقتصادی این دو قدرت جهانی تنظیم شده است، عبور کند.

کسی مخالف تصویب قوانین داخلی برای مقابله با تأمین مالی تروریسم و پولشویی نیست، اما اگر قرار به تعامل با اروپا و آمریکا است باید پایان مسیری که آغاز می‌شود مشخص باشد نه اینکه گام به گام پیش رفته و عملاً ایران و ایرانیان را در تور منافع ملی و منطقه‌ایِ دولت‌های غربی قرار دهیم.

منابع

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-19-781_en.htm

https://www.reuters.com/article/us-eu-saudi-moneylaundering/after-saudi-kings-letter-eu-states-move-to-block-dirty-money-list-idUSKCN1QH237

https://www.jpost.com/Breaking-News/EU-states-block-putting-Saudi-Arabia-US-territories-on-dirty-money-list-582170

 

منبع:مشرق

آخرین مطالب