پر بازدیدترین مطالب

فراخوان رهبر انقلاب برای تکمیل و ارتقای الگوی پیشرفت ایران در ۵۰ سال آینده


در پی تدوین الگوی پایه‌ اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه‌ نظرات مشورتی جهت اصلاح یا تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.


به گزارش سخن آشنا، به نقل از پایگاه اطّلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در پی تدوین الگوی پایه‌ی اسلامی ایرانی پیشرفت، که در آن اهم مبانی و آرمان‌های پیشرفت و افق مطلوب کشور در پنج دهه‌ی آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی، دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه‌ی نظرات مشورتی جهت اصلاح یا تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.

رهبر انقلاب اسلامی در این فراخوان از مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خواستند تا با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند و نسخه‌ی ارتقاءیافته‌ی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید.

اجرای این سند قرار است از ابتدای قرن پانزدهم هجری شمسی (سال ۱۴۰۰) آغاز و امور کشور بر مدار آن قرار بگیرد.


متن ابلاغ رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
خداوند جلّ و علا را سپاس میگزارم که با هدایت و توفیق او تلاش نظام‌مند چند هزار تن از صاحب‌نظران و استادان دانشگاهی و حوزوی و فرزانگان جوان برای طرّاحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از هفت سال در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به نتیجه رسید.

این سند، اهمّ مبانی و آرمانهای پیشرفت را تدوین کرده و افق مطلوب کشور را در پنج دهه‌ی آینده ترسیم و تدابیر مؤثّر برای نیل به آن را طرّاحی کرده است که با تحقّق آن، که کاری عظیم و دشوار امّا ممکن و شیرین است، کشور راه پیشرفت را خواهد پیمود و طلیعه‌ی مبارک تمدّن نوین اسلامی ایرانی در زیست‌بوم ایران رخ خواهد نمود. ان‌شاءالله.

اکنون با تقدیر از متفکّران و استادان و صاحب‌نظرانی که طرّاحی این سند مهم و مدیریّت تهیّه‌ی آن را بر عهده داشته‌اند، مقرّر میدارد:

۱- مجمع تشخیص مصلحت نظام سند پیوست را بعنوان چارچوب بالادستی سیاست‌های کلی مورد ملاحظه قرار دهد و پیشنهادهای تکمیلی برای حصول اطمینان از کفایت آن را در جایگاه یادشده ارائه کند و پس از ابلاغ نسخه نهایی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سیاست‌های کلی نظام را برای انطباق با الگو بازنگری نماید.

۲- مجلس شورای اسلامی با نگاه ملی به بررسی سند حاضر بپردازد و نکات ضروری برای ارتقای آن را بعنوان سند بالادستی قوانین برنامه‌ای کشور پیشنهاد نماید و تمهیدات لازم را برای تهیه و تصویب طرح‌ها و لوایح برنامه‌ای در چارچوب نسخه نهایی آن مقرر سازد.

۳- دولت فارغ از ملاحظات زودگذر، این سند را از جهت قابلیت اجرا و تحول‌آفرینی بررسی نماید و پیشنهادهای عملی برای ارتقای آن را ارائه دهد. از ذخیره مدیریتی و کارشناسی دولت در مرکز و استانها برای این منظور استفاده شود.

۴- شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی در حیطه وظایف خود به بررسی و ارائه پیشنهاد نسبت به این نسخه از الگو بپردازند.

۵- دانشگاهها و حوزه‌های علمیه و صاحب‌نظران این سند را عمیقاً بررسی نمایند و با ارائه پیشنهادهای مشخص برای ارتقای آن بیش از پیش در ترسیم هدف و مسیر پیشرفت کشور مشارکت جویند.

۶- مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با مشورت مراجع مخاطب در بالا، برنامه زمانی بررسی نسخه حاضر الگو از سوی آنها را تنظیم و نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دریافت و دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند. و ان‌شاءالله نسخه‌ی ارتقاءیافته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید.

۷- پس از آن، برای آماده شدن همه‌ی دستگاههای کشور و کمک عمومی مردم برای اجرای الگو، زمانی اختصاص خواهد یافت، بطوری‌که ان‌شاءالله از ابتدای قرن پانزده هجری شمسی اجرای الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی با مقدمات کافی و سرعت مطلوب آغاز شود و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد.

۸- صداوسیما و دستگاههای تبلیغی و اطلاع‌رسانی رسمی کشور، اخبار فعالیت‌های یادشده را منتشر نمایند، البته بررسی و ارتقای نسخه حاضر الگو در مراجع یادشده متمرکز خواهد بود تا این کار مهم دستخوش مجادلات روزمره نگردد.

پیشرفت، مستلزم تحول مطلوب نفوس انسانی و هنجارها و سازوکارهای اجتماعی است و لذا امری تدریجی و طولانی و وابسته به ایمان و عزم و تلاش ملی و صبر و مداومت همگانی و از همه برتر، تفضلات الهی است که به حول و قوه کبریایی‌اش ان‌شاءالله در تداوم انقلاب اسلامی به این ملت عنایت خواهد فرمود.

سیّدعلی خامنه‌ای
۲۲ مهر ۱۳۹۷

متن الگوی پایه‌ی اسلامی ایرانی پیشرفت به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الگوی پایه، چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و معرف سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه‌ فکر، علم، معنویت و زندگی بسوی تمدن نوین اسلامی ایرانی در نیم‌قرن آینده است. این الگو با مشارکت گسترده متفکران و صاحب‌نظران ایرانی و بر اساس جهان‌بینی و اصول اسلامی و ارزش‌های انقلاب اسلامی و با توجه به مقتضیات اجتماعی و اقلیمی و میراث فرهنگی ایران، بر طبق روش‌های علمی و با استفاده از دستاوردهای بشری و مطالعه آینده‌پژوهانه تحولات جهانی طراحی شده و شامل مبانی، آرمان‌ها، رسالت، افق و تدابیر است. مبانی، اهم پیش‌فرض‌های اسلامی، فلسفی و علمی جهان‌شمول معطوف به پیشرفت را ارائه می‌دهد. آرمان‌ها، ارزش‌های فرازمانی - فرامکانی و جهت‌بخش پیشرفت است. مبانی و آرمان‌ها وجه اسلامیت الگو را تضمین می‌کنند. رسالت، میثاق مشترک مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت است. افق، آرمان‌های الگو را بر جامعه و زیست‌بوم ایران در نیم‌قرن آینده تصویر می‌کند و هدف‌های واقعی آحاد مردم، جامعه و حکومت ایران را در آن موعد معین می‌سازد. تدابیر، تصمیمات و اقدامات اساسی و بلندمدت برای حل مسائل مهم کشور و شکوفا ساختن قابلیت‌های ماندگار ملی به‌منظور رسیدن به افق است. این الگو با ایمان استوار و عزم راسخ و تلاش عظیم و مدبرانه مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران اجرا خواهد شد.

مبانی
مبانی خداشناختی
- خدامحوری و توحید، اساس و محور بنیادین حیات فردی و اجتماعی مؤمنان است. الله معبود یکتا، علیم، حکیم، غنی، رب‌العالمین، رحمن، رحیم، هادی، شارع، تنها مالک و حاکم مطلق هستی است که:

- عادل در تکوین، تشریع و سزادهی است؛

- واسع، جبران‌کننده، روزی‌دهنده مخلوقات، اجابت‌کننده دعاها و حاجت‌ها است؛

- ولیّ مؤمنان، یاور مجاهدان راه خدا، حامی مظلومان، انتقام‌گیرنده از ظالمان و وفاکننده به وعده خویش است.

مبانی جهان‌شناختی

- جهان با عوالم غیب و شهودش، سرشت توحیدی دارد و مراتب روحانی، مادی، دنیوی و اخروی‌اش، پیوسته در مسیر تکامل و تعالی به سوی خداوند است.

- نظام علّی - معلولی بر جهان حاکم است. جهان مادی در طول عالم ماورا است و عوامل مؤثر در آن منحصر به علل مادی و طبیعی نیست.

- جهان محل عمل و آزمایش و بستر تکامل و تعالی و یا سقوط معنوی اختیاری انسان است و بر اساس سنت‌های الهی به کردارهای آدمیان واکنش نشان می‌دهد.

- خداوند جهان مادی را در خدمت انسان که امانتدار و آبادکننده آن است، قرار داده که در صورت بهره‌برداری کارآمد و عادلانه، تأمین‌کننده نیازهای او است.

مبانی انسان‌شناختی

- هدف از آفرینش انسان، معرفت و عبادت پروردگار و در پرتو آن، دستیابی به مقام قرب و خلیفةاللهی است.

- حقیقت آدمی، مرکب از ابعاد فطری و طبیعی و ساحات جسمانی و روحانی است.

- بُعد فطری او که ناشی از نفخه‌ی الهی است منشأ کرامت ذاتی و نیز برخورداری از اوصاف خداپرستی، دین‌ورزی، کمال‌گرایی، حقیقت‌جویی، خیرخواهی، زیبایی‌گرایی، عدالت‌طلبی، آزادی‌خواهی و دیگر ارزش‌های متعالی است. چنان‌که بُعد طبیعی او منشأ دیگر اوصاف و نیازهای مادی گوناگون است. انسان در کشاکش مقتضیات این دو دسته صفات و نیازها و تحقق معقول و متعادل آن‌ها به کمالات اکتسابی دست می‌یابد.

- انسان دارای کمال و سعادت اختیاری است که در صورت انتخاب‌های صحیح و در چارچوب تمسک به هدایت الهی و رشد عقلانی می‌تواند به مرتبه نهایی آن واصل شود.

- حیات انسان پس از مرگ تداوم می‌یابد و چگونگی حیات اخروی مبتنی بر باور، بینش، منش، اخلاق، کنش و رفتار آدمیان در زندگی دنیوی است.

- با توجه به مبادی پیش‌گفته، انسان دارای حقوقی از جمله حق حیات معقول، آگاهی، زیست معنوی و اخلاقی، دینداری، آزادی توأم با مسئولیت، تعیین سرنوشت و برخورداری از دادرسی عادلانه است.

- انسان موجودی اجتماعی است و تأمین بسیاری از نیازها و شکوفایی استعدادهای خود را در بستر تعامل و مشارکت جمعی جستجو می‌کند.

مبانی جامعه‌شناختی

- جامعه به‌عنوان بستر تعامل و مشارکت در جهت تأمین انواع نیازها و شکوفایی استعدادها، نافی هویت فردی، اختیار و مسئولیت اعضا نیست ولی می‌تواند به بینش، گرایش، منش، توانش و کنش ارادی آن‌ها جهت دهد و از افراد به‌ویژه نخبگان اثر پذیرد.

- ساخت‌یافتگی جامعه عمدتاً مبتنی بر فرهنگ است که به‌مثابه هویت و روح کلی جامعه در اجزا و عناصر خرد و کلان آن حضور دارد.

- بنیادی‌ترین واحد تشکیل‌دهنده جامعه، خانواده است که نقشی بی‌بدیل در تولید، حفظ و ارتقای فرهنگ جامعه دارد.

- جوامع با وجود پاره‌ای تفاوت‌ها، تحت تأثیر سنن الهی و قوانین تکوینی مشترک و فراگیر هستند.

- شماری از سنت‌های الهی حاکم بر جوامع و تاریخ عبارتند از: پیوند تحولات اجتماعی با نفس و اراده انسان؛ وفور نعمت در اثر تقوی، عدالت و استقامت؛ عذاب و کیفر جامعه در صورت گسترش ظلم، فساد، گناه و ترک امر به معروف و نهی از منکر؛ امهال و استدراج و سلطه مؤمنان بر اهل باطل.

- تغییرات اجتماعی تحت تأثیر عوامل فرهنگی، جمعیتی و انسانی، جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، دانشی و فناورانه پدید می‌آید.

- جامعه دینی مبتنی بر شکل‌گیری مناسبات اجتماعی بر اساس اصول و ارزش‌های دینی است و دینداری فردی آحاد جامعه به‌تنهایی ضامن تحقق جامعه دینی نیست.

- جهت‌گیری تاریخ به سوی آینده‌ای پیشرفته در تمام ابعاد مادی و معنوی با حاکمیت ایمان و تقوا و رهبری امام معصوم(ع) است.

- پیشرفت حقیقی با هدایت دین اسلام، رهبریِ پیشوای الهی، مشارکت و اتحاد مردم و توجه به غایت پایدار تحقق کلمه‌ الله حاصل می‌شود.

مبانی ارزش‌شناختی

- ارزش‌ها ریشه در واقعیت دارند و اصول آن‌ها ثابت، مطلق و جهان‌شمول است.

- اصول ارزش‌ها از طریق عقل و فطرت، و تفصیل آن از طریق کتاب و سنت قابل کشف است.

- ارزش‌ها در ساحت‌های ارتباطی انسان با خدا، خود، خَلق و خلقت‌ساری است.

- تحقق ارزش‌ها موجب پیشرفت دنیوی و سعادت اخروی است.

مبانی دین‌شناختی

- دین، دستگاه جامع معرفتی - معیشتی است که از سوی خداوند متعال برای تأمین کمال و سعادت دنیوی و اخروی آدمیان نازل شده است.

- دین کامل، جهان‌شمول و نهایی، اسلام است که بر نبی خاتم(ص) نازل و توسط آن حضرت ابلاغ و تفصیلات آن در سنت پیامبر و اهل‌بیت(ع) بیان شده است.

- اسلام با نظام هستی و سرشت انسان، هماهنگی دارد و نقش بدیل‌ناپذیری در تأمین نیازهای نظری و عملی، فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی ایفا می‌کند. به همین جهت، استطاعت کامل برای تمدن‌سازی و ارائه‌ی الگوی پیشرفت دارد.

- اسلام در چارچوب مبانی و اصولی ثابت و پایدار و بر مبنای اجتهاد در عرصه‌های اعتقادی، اخلاقی و شریعت و توجه به عناصر انعطاف‌پذیر فقه اسلامی، توان پاسخگویی به نیازهای نوشونده زمانی و مکانی را دارد.

- خردورزی و تمسک به دانش بشری و تجارب عقلایی، مورد تأکید اسلام است و وحی، مایه شکوفایی عقل محسوب می‌شود. از این رو تمدن‌سازی و پیشرفت اسلامی افزون بر تکیه بر اصول، ارزش‌ها و تعالیم اسلامی، مبتنی بر عقل و دانش بشری نیز هست.

آرمان‌ها
آرمان‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ارزش‌های بنیادین فرازمانی و فرامکانی جهت‌دهنده پیشرفت است. مبنایی‌‌ترین این ارزش‌ها، نیل به خلافت الهی و حیات طیبه است. اهم ارزش‌های تشکیل‌دهنده حیات طیبه عبارتند از: معرفت به حقایق، ایمان به غیب، سلامت جسمی و روانی، مدارا و همزیستی با همنوعان، رحمت و اخوت با مسلمانان، مقابله مقتدرانه با دشمنان، بهره‌برداری کارآمد و عادلانه از طبیعت، تفکر و عقلانیت، آزادی مسئولانه، انضباط اجتماعی و قانون‌مداری، عدالت همه‌جانبه، تعاون، مسئولیت‌پذیری، صداقت، نیل به کفاف، استقلال، امنیت و فراوانی.

رسالت
رسالت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران، حرکت عقلانی، مؤمنانه و متعهدانه در جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی متناسب با آرمانها در زیست‌بوم ایران است.

افق
در سال ۱۴۴۴ هجری شمسی مردم ایران دیندار، عموماً پیرو قرآن کریم، سنت پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) و با سبک زندگی و خانواده اسلامی ایرانی و روحیه جهادی، قانون‌مدار، پاسدار ارزش‌ها و هویت ملی و میراث انقلاب اسلامی، تربیت‌یافته به تناسب استعداد و علاقه تا عالی‌ترین مراحل معنوی و علمی و مهارتی، و شاغل در حرفه متناسب‌اند و از احساس امنیت، آرامش، آسایش، سلامت و امید زندگی در سطح برتر جهانی برخوردارند.

* * *

تا سال ۱۴۴۴ ایران به پیشتاز در تولید علوم انسانی اسلامی و فرهنگ متعالی در سطح بین‌المللی تبدیل شده و در میان پنج کشور پیشرفته جهان در تولید اندیشه، علم و فناوری جای گرفته و از اقتصادی دانش‌بنیان، خوداتکا و مبتنی بر عقلانیت و معنویت اسلامی، برخوردار و دارای یکی از ده اقتصاد بزرگ دنیا است. تا آن زمان، سلامت محیط زیست و پایداری منابع طبیعی، آب، انرژی و امنیت غذایی با حداقل نابرابری فضایی در کشور فراهم شده؛ کشف منابع، خلق مزیت‌ها و فرصت‌های جدید و وفور نعمت برای همگان با رعایت عدالت بین نسلی حاصل شده است. فقر، فساد و تبعیض در کشور ریشه‌کن گردیده و تکافل عمومی و تأمین اجتماعی جامع و فراگیر و دسترسی آسان همگانی به نظام قضائی عادلانه تأمین شده است.

* * *

ایران در آن زمان از تداوم رهبری فقیه عادل، شجاع و توانمند و ضمانت کافی برای سیاست‌ها، قوانین و نظامات مبتنی بر اسلام برخوردار است و همچنان با اتکا به آرای عمومی از طریق مشارکت آزادانه مردم در انتخابات به دور از تهدید ثروت و قدرت و با بهره‌گیری نظام‌مند از مشورت جمعی نخبگان اداره می‌شود و قدرت کامل برای دفاع بازدارنده از عزت، حاکمیت ملی و استقلال، امنیت همه‌جانبه و تمامیت ارضی خویش را حفظ کرده و عامل اصلی وحدت و اخوت اسلامی، ثبات منطقه‌ای و عدالت و صلح جهانی است.

در سال ۱۴۴۴ ایران از نظر سطح کلی پیشرفت و عدالت، در شمار چهار کشور برتر آسیا و هفت کشور برتر دنیا شناخته می‌شود و دارای ویژگی‌های برجسته جامعه اسلامی و خاستگاه تمدن نوین اسلامی ایرانی است.

تدابیر

۱- تبیین و ترویج اسلام ناب محمدی(ص) متناسب با مقتضیات روز

۲- تقویت و تعمیق فرهنگ توحیدی و معادباور و ایمان به غیب

۳- بسط فرهنگ قرآنی و تعمیق معرفت و تداوم محبت اهل‌بیت(ع) از طریق زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و انتظار بدون انحراف و بدعت

۴- ترویج آموزه‌های اخلاق اسلامی و هنجارهای مدنی و تبلیغ عملی دین

۵- شناساندن علمی و واقع‌بینانه ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی

۶- گسترش تعلیم‌ و تربیت وحیانی، عقلانی و علمی

۷- تربیت نیروی انسانی توانمند، خلاق، مسئولیت‌پذیر و دارای روحیه مشارکت جمعی با تأکید بر فرهنگ جهادی و محکم‌کاری

۸- ارتقای موقعیت شغلی، کرامت و منزلت اقشار علمی و فرهنگی به‌ویژه معلمان و استادان

۹- تبیین، ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی ایرانی سالم و خانواده‌محور با تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده و ارتقای فرهنگ سلامت در همه ابعاد

۱۰- اهتمام به احیا و توسعه نمادهای اسلامی ایرانی به‌ویژه در پوشش، معماری و شهرسازی با حفظ تنوع فرهنگی در پهنه سرزمین

* * *

۱۱- تحقیق و نظریه‌پردازی برای تبیین عدم تعارض‌ دوگانه‌هایی از قبیل عقل و نقل، علم و دین، پیشرفت و عدالت، ایرانی بودن و اسلامیت، و تولید ثروت و معنویت، از سوی صاحب‌نظران و نهادهای علمی کشور

۱۲- تقویت و گسترش تولید علمی اصیل، بومی و مفید در رشته‌های علوم انسانی با بهره‌گیری از مبانی و منابع اسلامی و دستاوردهای بشری

۱۳- توسعه علوم بین‌رشته‌ای و مطالعات و پژوهش‌های چندرشته‌ای بدیع و مفید

۱۴- کوشش و تعامل فکری بلندمدت و پایدار نخبگان و مؤسسات علمی برجسته کشور در عرصه بین‌المللی

۱۵- حمایت فزاینده و مطالبه متناسب از برجسته‌ترین مؤسسات و شخصیت‌های علمی کشور برای تولید علم در راستای رفع نیازها و حل مسائل اساسی جامعه

۱۶- ارزش‌گذاری معلومات و مهارت‌های غیررسمی روزآمد و کارآمد، ارتقای دانش‌های مهارتی و تنوع‌بخشی به شیوه‌های مهارت‌افزایی

۱۷- ارتقای دانش پایه و توسعه شبکه‌های علم، فناوری و نوآوری با همکاری متقابل مؤسسات علمی و پژوهشی، صنایع و دولت در فرایند تولید کالا و خدمات

۱۸- ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای بومی به فناوری‌های صنعتی با استفاده از دستاوردهای نوین علمی و تجارب تاریخی و احیای بازارهای تولیدی تخصصی مطابق قابلیت‌های سرزمینی

۱۹- پی‌ریزی و گسترش نهضت کسب‌وکار هنرهای نمایشی و کاربردهای فضای مجازی با استفاده از میراث فرهنگی و ادبی ایرانی اسلامی و قابلیت‌های ملی و محلی مطابق تقاضا و پسند مخاطب منطقه‌ای و جهانی

۲۰- التزام به رعایت اصول و قواعد اسلامی در غایت و ساختار تصمیمات، سیاست‌گذاری‌ها و نهادسازی‌های اقتصادی و مالی

۲۱- تحقق عدالت مالیاتی و کاهش فاصله‌های جمع درآمد خالص خانوار از طریق ایجاد نظام یکپارچه مالیات‌ستانی، تأمین اجتماعی و ارائه تسهیلات مالی با بهره‌گیری از سامانه جامع اطلاعاتی ملی

۲۲- تسهیل ورود کارآفرینان به عرصه‌های اقتصادی به‌ویژه اقتصاد دانش‌بنیان و کاهش هزینه‌های کسب‌وکار با تأکید بر اصلاح قوانین، مقررات و رویه‌های اجرایی کشور

۲۳- تحقق عدالت در ساختار قانونی نظام بانکی با ایجاد انضباط پولی، رهایی از ربای قرضی، توزیع عادلانه خلق پول بانکی و بهره‌مندسازی عادلانه آحاد مردم جامعه از خدمات پولی

۲۴- استقلال بودجه دولت از درآمدهای حاصل از بهره‌برداری از منابع طبیعی و ثروت‌های عمومی و انتقال این درآمدها به مردم با تأمین عدالت بین نسلی

۲۵- توقف خام‌فروشی منابع طبیعی ظرف ۱۵ سال از زمان شروع اجرای الگو و جایگزینی آن با زنجیره پیش‌رونده تولید ارزش افزوده ملی در داخل و خارج کشور

۲۶- مصون‌سازی و تقویت فرآیندها، سیاست‌ها، تصمیمات و نهادهای اقتصادی در مقابل تکانه‌های سیاسی - اقتصادی هدفمند و غیرهدفمند برون‌زا

۲۷- توسعه فعالیت‌های زیربنایی، اقتصادی و اجتماعی و مصرف آب، انرژی و سایر منابع حیاتی متناسب با ظرفیت، حقوق و اخلاق زیستی

۲۸- حفظ حقوق مالکیت عمومی بر منابع طبیعی و ثروت‌های ملی همراه با رعایت ملاحظات صیانتی، زیست‌محیطی و بین نسلی در بهره‌برداری از آن‌ها

۲۹- کاهش شدت مصرف انرژی و متناسب‌سازی سهم تولید و مصرف انرژی از منابع انرژی پاک

۳۰- بسترسازی برای استقرار متعادل جمعیت و توازن منطقه‌ای در پهنه سرزمین بر مبنای آمایش ملی و تخصیص امکانات و تسهیل و تشویق سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی مناطق مختلف و توانمندسازی مناطق محروم با توجه به استعدادهای سرزمینی

۳۱- تمرکززدایی در ساختار اقتصادی-مالی کشور با واگذاری برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری به استان‌ها و شهرستان‌ها در چارچوب سیاست‌های ملی

۳۲- بهره‌گیری از دیپلماسی فعال اقتصادی در کسب فناوری‌های پیشرفته و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات و حمایت از صادرات تولیدات داخلی با ارزش افزوده

۳۳- فعال کردن قابلیت‌های سرزمینی و موقعیت ارتباطی ایران از طریق ایجاد زیرساخت‌های پیشرفته برای تبدیل ایران به قطب راهبردی فرهنگی، علمی، فناوری و اقتصادی

۳۴- گسترش قطب‌های گردشگری طبیعی، فرهنگی، مذهبی و سلامت با محوریت مناطق و مراکز هویت‌ساز

۳۵- تأمین امنیت و ایمنی غذا و ترویج تغذیه سالم و ارتقای سازوکارهای نظارت بر تولید و توزیع مواد غذایی و مصرفی

۳۶- پوشش همگانی مراقبت‌ها و خدمات و توزیع عادلانه منابع حوزه سلامت

۳۷- همکاری بین‌بخشی و مشارکت نظام‌مند مردمی در ارتقای سلامت با اولویت پیشگیری و کنترل عوامل تهدیدکننده

۳۸- تنظیم نرخ باروری در بیش از سطح جانشینی

۳۹- اعتلاء و تقویت و ترویج دانش بومی در حوزه سلامت، مبتنی بر شواهد متقن علمی

۴۰- ارتقای توانمندی‌های حوزه پزشکی با هدف ارائه آموزش، خدمات و تولیدات در سطح ملی و بین‌المللی

۴۱- اعتلای منزلت و حقوق زنان و ارتقای جایگاه اجتماعی و فرصت‌های عادلانه آنان و تأکید بر نقش مقدس مادری

۴۲- ارتقای استقلال، اقتدار، پاسخگویی و تخصصی شدن نظام قضائی و تربیت و جذب قضات عالم و متعهد و دانش‌افزایی مستمر و نظارت بر عملکرد قضات و کارکنان قضائی و اصلاح و الکترونیکی کردن فرایندهای دادرسی

۴۳- طراحی و اجرای راه‌های پیشگیری از جرم و افزایش آگاهی و اخلاق اجتماعی و تقوای عمومی

* * *

۴۴- گسترش فهم عمیق و تحکیم نظریه مردم‌سالاری دینی مبتنی بر ولایت‌فقیه

۴۵- حفظ و تقویت مردم‌سالاری دینی، مشارکت مردمی، عدالت و ثبات سیاسی

۴۶- گسترش و تقویت تشکل‌های مردمی به‌منظور افزایش سرمایه اجتماعی و تحکیم ساختار درونی نظام

۴۷- تقویت فضای آزاداندیشی به‌منظور ارزیابی و نقد علمی سیاست‌ها و عملکردهای گذشته و حال برای تصحیح مستمر آن و حفظ مسیر انقلاب اسلامی

۴۸- ارتقای نظارت رسمی، مردمی و رسانه‌ای بر ارکان و اجزای نظام و پیشگیری از تداخل منافع شخصیت حقیقی و حقوقی مسئولان و کارکنان حکومت و برخورد بدون تبعیض با مفسدان به‌ویژه در سطوح مدیریتی

۴۹- اجرای کامل ضمانت‌های پیش‌بینی‌شده در قانون اساسی در حوزه آزادی‌های فردی و اجتماعی و آموزش و ترویج حقوق و تکالیف شهروندی و تقویت احساس آزادی در آحاد جامعه

۵۰- تعیین ضوابط عادلانه و شفاف‌سازی فرایندهای تخصیص امکانات و امتیازات دولتی، درآمد، ثروت و معیشت مسئولان حکومتی و منابع و هزینه‌های مالی فعالیت سیاستمداران و تشکل‌های سیاسی

۵۱- گزینش مسئولان و مدیران بر مبنای التزام عملی آنان به حد کفاف در معیشت و اهتمام ایشان به هنجارهای عدالت، صداقت، راستگویی، اعتماد، فداکاری و پاسخگویی

۵۲- تقویت اقتدار حاکمیتی و ارتقای نظام سیاسی و متناسب‌سازی ساختار اداری کشور با روش‌های جدید به‌گونه‌ای که کمتر از یک‌درصد جمعیت کشور حقوق‌بگیر دولت باشند

۵۳- پیشگیری از شکل‌گیری تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران، گسترش بسیج مردمی و تقویت بنیه دفاعی بازدارنده

۵۴- تقریب مذاهب اسلامی و تحکیم اتحاد و انسجام مسلمانان از طریق تأکید بر مشترکات دینی و پرهیز از اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی

۵۵- ترویج عقلانیت و روحیه جهادی در جهان اسلام و حمایت از حرکت‌های اسلامی و نهضت‌های آزادی‌بخش و استیفاء حقوق مردم فلسطین

۵۶- تأکید بر چندجانبه‌گرایی، گسترش دیپلماسی عمومی و کمک به حکمیت و صلح بین‌المللی
منبع:فارس

کدام موشک ایرانی در ۷ دقیقه اسرائیل را هدف قرار می‌دهد؟


عماد نخستین موشک بالستیک دوربردِ زمین به زمین است که تمامی مراحل طراحی و ساخت آن توسط دانشمندان داخلی انجام شد.

کدام موشک ایرانی در 7 دقیقه اسرائیل را هدف قرار می‌دهد؟

به گزارش سخن آشنا، قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوی‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

اما نکته واضح این است که ما برای افزایش قدرت دفاعی و توان موشکی خود از هیچ کس اجازه نمی‌گیریم و برنامه‌های دفاعی خود را به ویژه در حوزه موشکی با قاطعیت دنبال می‌‎کنیم و موشک عماد، یکی از مصادیق برجسته آن محسوب می‌شود.

موشک "عماد" به عنوان موفقیت بزرگ صنعت دفاعی کشور در واقع طراحی متفاوتی از همان موشک "قدر" است و شاید بتوان گفت این موشک نوعی "شهاب-3" با سیستم هدایتی ارتقا یافته است، ولی دماغه مخروطی شکل آن با این دو موشک متفاوت است. عماد اولین موشک دوربرد بالستیک ایرانی است که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شد. موشک‌های بالستیک قادرند با قدرت پیشرانه خود، تا ارتفاع بسیار بالایی حرکت کنند و پس از آن با کمک جاذبه زمین، و به صورت سقوط آزاد به سمت هدف ادامه مسیر دهند.

سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران بُرد این موشک را 1700 کیلومتر اعلام کرد که قرار است به عنوان سومین موشک دوربرد ایران قدرت دفاعی کشور را تثبیت کند. عماد بیش از 700 کیلوگرم سرجنگی دارد و یک موشک هدایت شونده بردبلند سطح به سطح با پتانسیل‌های منحصر به فرد محسوب می‌شود. همچنین سوخت مایع این موشک به نوعی پیشرفت در پیشرانه‌های موشکی ایران محسوب می‌شود. همانطور که گفته شد این موشک 700 کیلوگرم وزن سرجنگی و سرعت بالایی دارد، بنابراین هدفگیری پدافندی آن بسیار سخت خواهد بود؛ زیرا سرعتی معادل 4 هزار و 300 متر بر ثانیه داشته و کمتر از 10 دقیقه و به اذعان صهیونیست ها در مدت 7 دقیقه می تواند سرزمین های اشغالی را هدف قرار دهد.

وجود بالک‌هایی بر روی سر جنگی این موشک بالستیک باعث شد تا بسیاری از کارشناسان دفاعی اعلام کنند که سر جنگی این موشک ایرانی توان هدایت در مرحله آخر را داشته و همچنین از دقت بسیار بالایی برخوردار است و ضریب خطای آن زیر 10 متر تخمین زده می‌شود. عماد به عنوان اولین موشک دوربرد ایرانی، قادر است تا لحظه رسیدن به هدف، توسط مجریان خود کاملا تحت کنترل باشد.

سکوی پرتاب موشک عماد به گونه‌ای ساخته شده که بتوان از آن تحت هر شرایطی استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین عوامل در کنترل و هدایت بهتر موشک ها، تنوع سکوی پرتاب است که برای این موشک به صورت متحرک و ثابت، لحاظ شده است.

وزارت دفاع کشورمان، موشک دوربرد "عماد" را نسل جدید موشک‌های بالستیک زمین به زمین و نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی معرفی می‌کند که تمامی مراحل طراحی و ساخت آن توسط دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع انجام شده است.

همچنین درباره نام این موشک، برخی رسانه‌های لبنانی در آن زمان علت نام گذاری دقیق‌ترین موشک دوربرد ایران را به دلیل شهادت شهید عماد مغنیه عنوان کردند. عماد اولین موشکی بود در مهرماه 94 و پس از توافق هسته‌ای ساخته و رونمایی شد که بسیار مورد توجه کارشناسان و رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت و واکنش‌های فراوانی در سطح بین‌الملل داشت.

پایگاه خبری «کلام الیوم» با ارائه گزارشی در این زمینه اعلام کرد که این آزمایش موشکی به صورت «موفقیت‎آمیز» انجام شد و قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا هدف گیری کند. دقت در ساخت این موشک و بومی بودن آن بدون مشارکت هیچ کشور خارجی، توجه رسانه‎های جهان را به خود جلب کرد.

خبرگزاری «نبأ» هم در تیتر گزارش منتشر شده درباره موشک عماد نوشت که "تهران عماد را به انبار موشکی بالستیک خود اضافه کرد. "

شبکه خبری «المیادین» در این باره نوشت که ایران نسل جدید موشک‌های بالستیک خود را آزمایش کرد؛ «عماد» قادر است اهداف را با فاصله خیلی دور نابود کند.

پایگاه سعودی «الحیاه» نیز در پایان گزارش خود درباره آزمایش موشک «عماد» در آن روزها نوشت که این اقدام ایران می‌تواند تهدیدی برای کشور‌های عربی منطقه باشد.

پایگاه خبری الوقت نیز در گزارش خود در مورد توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران نوشت: موشک‌های دوربرد ایران از 10 سال پیش دورنمایی شده و آزمایش‌های خود را با موفقیت پشت سر گذاشته، این موشک ویژگی‌های خاصی از جمله قدرت تخریب بالا دارد و می تواند در کتر از ده دقیقه به سرزمین‌های اشغالی برسد.

محافل و نشریات صهیونیستی بلافاصله پس از انجام آزمایش موفقیت آمیز موشک عماد در مهرماه سال 94، آن را نشان دهنده پیشرفت آشکار قدرت موشکی ایران دانستند؛ "جِروزالم پُست"، "هاآرِتص" و "اورشلیم" از جمله رسانه‌های رژیم صهیونیستی بودند که به آزمایش موشک دوربرد عماد در ایران واکنش نشان دادند.

وب‌سایت روزنامه «جروزالم پست» اسرائیل با انتشار تحلیلی از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک هدایت‌شونده دوربُرد «عماد» ایران، نوشت که تولید این موشک از سوی نیرو‌های نظامی ایران، نمادی از توانمندی و پیشرفت فناوری نظامی ایران است، اما به نظر می‌رسد با توجه به لایه‌های دفاع موشکی اسرائیل، موشک عماد برای نیرو‌های نظامی اسرائیل قابل مهار است. "این در حالی است که لایه های دفاعی این رژیم حتی توان مقابله با راکت های حماس را هم ندارند!"

"اوزی رابین" کارشناس موشکی اسرائیل در مورد این موشک جدید به رویترز گفت: "عماد نشانگر جهشی بزرگ در بحث دقت است؛ این موشک در دماغه خود مجهز به سامانه هدایت و کنترل پیشرفته‌ای است".

اسرائیل در حال حاضر سامانه‌هایی برای مقابله با موشک‌های بالستیک در اختیار دارد که از قوی‌ترین آن‌ها می‌توان به ختس یا همان پیکان 3 اشاره کرد که سامانه‌هایی ضد موشک بالستیک محسوب می‌شوند. اما در بیان ویژگی‌های عماد به این موضوع اشاره شده که این موشک قادر است از سد این سامانه‌ها نیز عبور و اهداف مورد نظر را منهدم کرده و این قابلیت توانست ذهن بیگانگان را به خود مشغول کند.

وبگاه «امور دفاعی، موشکی» رژیم صهیونیستی در گزارشی با اشاره به ساخت موشک عماد از سوی ایران به صراحت نوشت" موشک «عماد»، ساخت ایران قابلیت پیشی‌گرفتن بر سامانه دفاع موشکی پیکان 3 اسرائیل را دارد. ختس یا پیکان 3 نوعی سامانه ضد موشک بالستیک است که توسط شرکت صنایع هوایی اسرائیل و شرکت بوئینگ آمریکا طراحی و ساخته شده است. "

جمهوری اسلامی چند سالی است که دستاورد‌های جدید در صنعت موشکی را بدون حضور پدر موشکی خود یعنی "شهید حاج حسن طهرانی مقدم" رونمایی و آزمایش می‌کند و در این مسیر بار‌ها نشان داده که قدرت برتر موشکی در منطقه و جزء چند قدرت موشکی برتر جهان است و طهرانی مقدم‌ها در ایران کم نیستند. دوست و دشمن می دانند که دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران کاملاً دفاعی بوده و ایران بار‌ها اعلام کرده که همیشه دفاع خواهد کرد.

کشور ما طی سال‌های اخیر توانسته‌ است طیف‌ متنوعی از موشک‌های بالستیک با ویژگی‌های متفاوت برای مقابله با انواع تهدیدات را طراحی و تولید کند که به همین سبب به یکی از قدرت‌های موشکی جهان و منطقه غرب آسیا تبدیل شده است. همچنین در حوزه موشک‌های کروز (زمینی، هواپایه، ساحل به دریا) موشک‌های پدافندی، موشک‌های ضدزره، موشک‌های هواپایه و . . . نیز دارای توانمندی‌های فراوانی است.

ساخت موشک عماد خط بطلانی بر تحریم گسترده علیه ایران و سند روشنی از خلاقیت در عین مقاومت رزمندگان انقلاب است که امروز در جایگاه متخصصان داخلی صنعت دفاعی موفقیت‌های دیگری را برای ملت ایران به ارمغان آورده‌اند. ساخت و ورود این سامانه به توان عملیاتی نیرو‌های مسلح، نشان از توجه وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به ارتقاء توانمندی‌های دفاعی کشورمان داشته و به علت سامانه پرتاب متحرک با قابلیت حمل موشک آماده پرتاب دارای قابلیت بالقوه‌ای است که تحول عظیمی در صنعت موشکی ایران به وجود آورد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

بررسی سینمای مستند جنگ پس از «شهید آوینی»؛ غفلت از مستند دفاع مقدس


حفظ سینمای ملی، مهم و ارزشمند است و در واقع مهم‌ترین وظیفه‌ی هر فیلم‌ساز اما با این تولیدات سردستی مناسبتی و موضوعی که به یمن فن‌آوری ارزان قیمت دیجیتال ساخته می‌شوند، هیچ کمکی به حفظ یا پیشبرد جایگاه سینمای مستند کشور نخواهد شد. باید به شناخت دقیق‌تری از نوع و تکنیک «سینمای شهید آوینی» برسیم...



سخن آشنا- وقتی قرار است از سینمای مستند و جنگ صحبت کنیم به طور طبیعی نام شهید «آوینی» در ابتدا به ذهن ما خطور می‌کند. حرکت و موجی که آوینی در قله‌ی آن بود باعث گردید که سطح توقع از فیلم‌سازان مستند عرصه‌ی دفاع مقدس بالا برود. اما آیا بعد از آوینی افرادی بودند که بتوانند به تکامل مستندسازی در عرصه‌ی دفاع مقدس کمک کنند؟ آیا این تکامل و رشد را باید از شخص خاصی توقع داشت یا از یک مجموعه یا حمایت نهادی خاص؟

بهتر است قبل از آن نگاهی به حرکت‌های اولیه که در عرصه‌ی مستندسازی دفاع مقدس شده، داشته باشیم و همچنین تاریخچه‌ی شروع مستندسازی در جنگ. حرکت‌هایی که شاید راه را برای آوینی و یارانش باز کرد. بی‌شک خیلی‌ها که در سال‌های اول جنگ و بعد از انقلاب در عرصه‌ی مستندسازی مشغول بودند از نام «واحد تلویزیونی جهاد سازندگی» به راحتی عبور نمی‌کنند، جایی که بسیاری از افراد مهم و شناخته شده‌ی مستند‌ساز (به خصوص مستند جنگ و دفاع مقدس) از آنجا آغاز به کار کردند و کار را برای گروه‌های دیگر راحت‌تر کردند.

فیلم دو ساعته‌ی «پل آزادی»، بدون تردید یکی از مهم‌ترین سندهای سینمایی و تاریخی در عرصه‌ی انقلاب و دفاع مقدس است. فیلمی که باعث ساخته شدن فیلم «حقیقت» در همین واحد جهاد سازندگی تلویزیون شد که سید مرتضی آوینی درباره‌ی وقایع 2 سال اول جنگ کارگردانی کرد. مهم‌ترین اتفاق بعد از این فیلم‌ها (که اساساً باید گفت این فیلم‌ها باعث این اتفاق شدند) حرکت و اعزام گروه «چهل شاهد» به سوی جبهه‌ها بود. هنوز دقیق مشخص نیست در رأس این حرکت چه کسی یا کسانی بودند. اما باید آن را یک رخداد تاریخی در عرصه‌ی مستندسازی جنگ خواند. (چرا که حتی در طول تاریخ مستندسازی جنگ در جهان نیز این حرکت تا آن زمان منحصر به فرد است.)

چهل شاهد، یک گروه متشکل از دانش آموزان عضو بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اهواز بودند که بعد از یک دوره‌ی کوتاه مدت آموزشی در سال 1361 با دوربین سوپر هشت میلمتری راهی جبهه‌ها شدند و وظیفه‌ی آن‌ها ثبت تصاویر با یک نگاه مستندگونه بود. 8 نفر از اعضای این گروه بعد از اعزام به جبهه‌ها در جریان فیلم‌برداری به شهادت رسیدند. هر دو نفر یک دوربین داشتند و به گروه‌های دو نفره تقسیم شدند. یکی فیلم‌بردار بود و دیگری در حالی اسلحه به دوش داشت که کمک فیلم‌بردار و محافظ دوربین و نگاتیو بود. این 20 گروه در جریان عملیات بیت‌المقدس سازماندهی شدند.

بدون درک آگاهانه از بدنه‌ی جامعه، مستند تبدیل می‌شود به پدیده‌ای محدود، شخصی و اتفاقی. باید خوانشی و تلاشی تازه برای سینمای مستند داشت که متناسب با زندگی امروزی باشد و این امری بسیار ضروری است.

فیلم «آزادی خرمشهر» کیومرث منزه در واحد جنگ (1362)، حاصل کار آنان است. همچنین گروه فیلم شاهدان ایثار در عملیات والفجر 8 معروف به فتح فاو، تشکیل شد.(بهمن 1364) البته ایجاد و نظم دادن و راه بردن چنین گروهی در آن سال‌ها کار سخت و در نوع خود پیچیده‌ای بود ولی با وجود افرادی در تلویزیون جهاد و نمونه‌هایی همچون شهید آوینی که مجموعه‌ی «فتح خون» را در آن سال‌ها کار می‌کردند و الگویی شده بود برای جوان‌ترها، می‌شد به نتیجه‌ی کار گروه‌هایی این چنینی از پیش هم اعتماد کرد.

به گفته‌های سید مرتضی آوینی درباره‌ی پروژه‌ی مستند فتح خون توجه کنید: «فتح خون، از نبرد شهری، پیش از سقوط خرمشهر بود. یک هفته از پخش فتح خون نگذشته بود که خرمشهر، سقوط کرد و ما در جست‌وجوی حقیقت ماجرا به آبادان رفتیم که سخت در محاصره بود. حقیقت یک مجموعه‌ی 11 قسمتی بود که به وقایع دو سال آغاز جنگ در آبادان، سوسنگرد و دزفول می‌پرداخت.»

وقتی سال 1361 مؤسسه‌ی «روایت فتح» در جهادسازندگی شکل گرفت، بعدها مدتی تعطیل بود که این تعطیلی کوتاه مدت بود و مجدد شروع به کار کرد. در فیلم‌های روایت فتح نزدیک‌ترین لحظه‌ها و صحنه‌های دفاع مقدس ثبت شدند. کارها شکل و وضع حرفه‌ای گرفتند و نگاه پیدا کردند. مستندها به نبوغی رسیدند که هنوز هم از دیدن آن‌ها حس و خون زیر پوست تماشاگر می‌دود. کارگردان‌های مختلفی همراه فیلم‌برداران و صدابرداران تلویزیون (در تهران و شهرستان‌ها) وزارت ارشاد اسلامی، بسیج، سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در جبهه کار می‌کردند.

حتی کارگردان‌هایی از کانون پرورش فکری با تجهیزات کانون و بنا به علاقه‌ی شخصی به جبهه رفتند و آثاری ماندگار ساختند مانند فیلم «نه روز محاصره‌ی آبادان» کار محمدرضا مقدسیان؛ البته خیلی از این گروه‌ها نیم نگاهی به آثار شهید آوینی داشتند که با یک نگاه به آثارشان می‌توان این را حس کرد و اینکه فضای بعد از پخش آثار آوینی آن‌ها را متمایل به این نوع مستندسازی کرده است و دوربین به دست به سمت جبهه‌ها حرکت کرده‌اند.

آوینی چه برای گروه‌های هم دوره‌ی خودش و چه برای گروه‌های بعد از شهادتش فقط یک الگو نبود. او یک موتور ذهنی و تشویقی بود، آثارش به دیگر سینماگران انرژی و انگیزه می‌داد. اما باید واقعیت را پذیرفت که افرادی مثل شهید آوینی قدرت مبارزه با محیط و جریان‌های مخالف که گاه باعث سنگ اندازی می‌شدند، داشتند و در راه رسیدن به هدف و خلق آثارشان مبارزه می‌کردند. چون تصورِ درستی از جامعه و به طور طبیعی مضمون اثرشان داشتند. مشکل امروز سینمای مستند ما ناهماهنگی بین اثر و جامعه‌ی پیرامونش است. جامعه‌ی ایران به دنبال تحول است و تأثیر خود به خودش را روی سینماگر مستند هم گذاشته، اما درک درست و آگاهانه‌ای بین سینمای مستند با جامعه‌ی امروز ایران وجود ندارد. کلیت سینمای مستند بخش کوچکی از جامعه را حتی نمایندگی نمی‌کند. (به خصوص در حوزه‌ی مستندهای دفاع مقدس)

بدون درک آگاهانه از بدنه‌ی جامعه، مستند تبدیل می‌شود به پدیده‌ای محدود، شخصی و اتفاقی. باید خوانشی و تلاشی تازه برای سینمای مستند داشت که متناسب با زندگی امروزی باشد و این امری بسیار ضروری است. جهان سینمای مستند دچار انقلاب دیجیتالی شده، جایگاه و نقش سینمای مستند نیز در دنیا تغییر کرده، رسانه‌ها، اینترنت، پر شده از تصویر، دانشگاه‌ها، نهادهای اجتماعی، صنعت، شهرها، خانواده و هر پروژه و هر دانشی با پژوهش تصویری و مستند درآمیخته، در این صورت می‌بینیم که آگاهی جدید از وضعیت سینمای مستند در جامعه‌ی مذهبی و سنتی ما خیلی لازم است.

سینمای مستند در عرصه‌ی دفاع مقدس در این چند سال کمی از تب و تاب تولید افتاده است باید از بی‌انگیزگی که در افراد هم به‌وجود آمده گله کرد؛ تا کی و کجا می‌توان مدیرانی را که به این عرصه بهای لازم را نمی‌دهند شماطت کرد. نیروهای جوان و انقلابی که خودشان خوب می‌دانند که از میز محکم بعضی از مدیران حکم و حمایتی برای آن‌ها گرم نمی‌شود بهتر است خودشان آستین‌ها را بالا بزنند و نگذارند این میراث بزرگ که عقبه‌اش بزرگانی چون سید مرتضی را دارد به خاک بیفتد. به واقع مدیرانی که اکنون به دنبال جریان سازی در عرصه‌ی سینمای مستند هستند تا چه حد دنبال ایجاد تیم‌هایی مانند چهل شاهد در موقعیت‌های مختلف هستند!

این درست است که ما وضعیتی مشابه با آن زمان را به لحاظ وجود جنگ نداریم. اما آیا شده زمانی که گروه‌های عظیم و کاروان‌های پرهزینه‌ی «راهیان نور» به سمت مناطق جنگی حرکت می‌کنند به این فکر کنیم که همراه یک گروه می‌توانیم یک مستندساز بفرستیم که با یک نگاه از پیش فرض شده و یک آموزش کوتاه مدت باعث به‌وجود آمدن یک جریان نو در فیلم‌سازی مستند دفاع مقدس شویم و در طول زمان آن‌ها نیز تبدیل به مستندسازانی تربیت شده با نگاهی انقلابی خواهند شد.

همین دوره‌ی آخرِ جشنواره‌ی فیلم فجر که بعد از چندین سال منت و التماس دوباره بخش مستند را (با همت والای دبیرش) به خودش دید، بهترین فیلمش یک مستند دفاع مقدسی بود که در تیتراژ آن نام هیچ ارگانی به عنوان حامی و تهیه کننده نبود و خود کارگردان - حبیب احمدزاده - با همت شخصی و (و به گفته‌ی خودش در گفت‌وگویی که از او منتشر شد) با همت عوامل با انگیزه‌اش فیلم «بهترین مجسمه‌ی دنیا» را ساخت. شاید خود کارگردان خواست که خودش به تنهایی این اثر ارزشمند را تهیه کند اما می‌توان سؤال کرد که این همه سازمان و ارگان که موظف به تولید چنین آثاری هستند. شاهکارهایشان در عرصه‌ی مستند دفاع مقدس کی رو شامل می‌شود!!

امروزه اگر اراده‌ای مانند شهید آوینی بود می‌توانست یک جشنواره‌ی سینمای مستند دفاع مقدس به تنهایی داشته باشیم نه اینکه در هیجان یک جشنواره‌ی فیلم انقلاب و دفاع مقدس (آن هم دو سال یک بار) در بین فیلم‌های داستانی به یک بخش کم فروغ تبدیل شود بلکه جایگاهی برای ارتقای مستند دفاع مقدس که نگاهی ویژه به جنگ و تأثیرات جنگ داشته باشد. کوله باری که بردنش و پیمودنش فقط خود سید مرتضی را می‌خواهد.

اگر روزگاری آن گروه تلویزیونی جهاد سازندگی بود که با دست خالی همه کار می‌کرد، این مدیران در تشکیلات عریض و طویل چرا برای این همه جوان مشتاق - که خودشان می‌گویند بسیار زیادند - شرایط را فراهم نمی‌کنند تا سینمای مستند دفاع مقدس بیش از این دچار انزوا نشود. این انزوا را بپذیریم. آن هم با وجود این همه تجهیزات و آسانی سینمای دیجیتال. یکی از وظایف مهم این دوستان مسئول شاید ایجاد انگیزه هم باشد. با نگاهی حتی گذرا به تولیدات مستند این سال‌ها به‌راحتی در می‌یابیم که به جز چند مورد انگشت‌ شمار، ظرف سینمای مستند خالی‌ شده است.

تولید فیلم مستند با موضوع پشت صحنه‌ی سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی مختلف، مناسبت‌های مختلف مذهبی، سخنان بزرگان، 100 ثانیه‌ای، 120 ثانیه‌ای، 135 ثانیه‌ای و... قطعاً اقدام شایسته‌ای است؛ اما این آثار عموماً با هدف بیان شعاری خاص ساخته می‌شوند و بیش از اینکه ماندگار و تاریخ نگار باشند در واقع کاربرد آرشیوی در حد یک مجله یا در نهایت کتاب تصویری را دارند. انبوه تولیدات مناسبتی و سفارشی حتی جشنواره‌ای جایی برای بروز خلاقیت سینماگران جوان نگذاشته است. دغدغه‌ی ساخت فیلم با هدف خلق یک اثر هنریو ماندگار فراموش شده است و بسیاری از سینماگران ما این روزها صرفاً با تولید این نوع فیلم‌های مستند امرار معاش می‌کنند.

امروزه اگر اراده‌ای مانند شهید آوینی بود می‌توانست یک جشنواره‌ی سینمای مستند دفاع مقدس به تنهایی داشته باشیم نه اینکه در هیجان یک جشنواره‌ی فیلم انقلاب و دفاع مقدس (آن هم دو سال یک بار) در بین فیلم‌های داستانی به یک بخش کم فروغ تبدیل شود بلکه جایگاهی برای ارتقای مستند دفاع مقدس که نگاهی ویژه به جنگ و تأثیرات جنگ داشته باشد. کوله باری که بردنش و پیمودنش فقط خود سید مرتضی را می‌خواهد. غلط تصور نشود که ساختن اثری تنها برای یک جشنواره باید موضوعیت داشته باشد اگر برداشت چنین باشد اشکال کار بیشتر شده است. درست است که جشنواره‌ی فلان یا بهمان تا سقف چند میلیون از تولید فیلم کوتاه و مستند با موضوع خاص خودش حمایت می‌کند، اما آیا فیلم‌سازی که برای آن جشنواره فیلم می‌سازد نباید به این موضوع فکر کند که جایگاه نمایش و عرضه‌ی فیلمش به جز آن جشنواره‌ی خاص کجاست؟

وقتی چشم‌انداز فیلم‌ساز ما یک فیلم و یک جشنواره باشد باید برای آن فیلم‌ساز و در واقع حال و روز سینمای مستند هم نگران بود. امثال شهید آوینی با فیلم‌هایشان جریان سازی می‌کردند، برای خوش آمد فلان جشنواره یا بهمان مدیر فیلم تولید نمی‌کردند، این هنرمندان قبل از تولید به دنبال ایجاد انقلاب ذهنی از طریق تصویر بودند چرا که اهل قلم و اندیشه بودند. برای جشنواره برپا کردن که فیلم نمی‌ساختند اما ما برای جشنواره‌هایمان فراخوان ساخت فیلم می‌دهیم تا بتوانیم حتی برگزار کنیم.

این آقایان که چنین جشنواره‌هایی را برپا می‌کنند دارند تیشه به ریشه‌ی سینمای مستند جنگ و حتی کُل سینما می‌زنند. بهتر است با خودمان رو راست باشیم و باور کنیم که در این چند سال گذشته دیگر مستندی در این عرصه نداریم که بخواهیم به آن ببالیم. اثری که در آن نوآوری خاصی باشد، ساختاری، حرکتی، نمایی، نگاهی که ما را به فکر وادار کند و نویسنده را آن‌قدر تکان دهد که قلم به دست بگیرید و درباره‌اش بنویسد. فیلم‌ساز هم دیگر به دنبال این نیست، هر چه که هست تکرار مکررات است. تکرار نگاه گذشته و در فرم هم شاید تقلید ساختار فیلم‌سازان خارجی. در تاریخ سینمای مستند خودمان که همیشه میل به زیبایی‌شناسی‌گرایی (استتیسیزم) وجود داشته است و به دنبال یک کمال‌گرایی خاصی در مضمون و ساختار بوده حالا چرا فیلم‌ساز به دنبال تقلید از تکنیک‌ها و فرم‌های هنری خارجی رفته است.

در نقطه‌ی مقابلش هم آثاری ساخته می‌شوند که نابلدی و کم کاری را به حساب نوع آزادانه و خاصی در سینما حقیقت می‌داند. اصلاً این کدام وریته و کدام سینما حقیقت است. فلاهرتی هم که چند ساعت فیلم از «نانوک شمالی» ساخت از تنبلی نبود که ساعت‌ها دوربین‌اش را می‌گذاشت تا به قلاب افتادن ماهی را از میان یخ در میان یخ‌های قطب شمال شکار کند. این سادگی او بعد از مدت‌ها تحقیق و کلنجار با سوژه بود که شکل می‌گرفت. آیا در سینمای دشوار و بی‌تکلف شهید آوینی این تنبلی دیده می‌شد یا آن تقلید منزجر کننده از سینمای غرب که گریبان هنرمند وطنی را گرفته است. به طور قطع همه معتقد به این هستیم که مستندهای شهید آوینی سینمای خودِ شهید آوینی بود.

او نه وامدار کسی و مکتبی از سینمای غرب بود (البته با همه‌ی شناخت و دانشی که داشت) و نه به سادگی از کنار مفاهیم با ارزشش می‌گذشت. متأسفانه در هیچ کجای تاریخ سینمایمان هنوز نوشته نشده که آوینی چه کرد، چون تحلیل نشد همه از شور و حس او گفتند، چرا مفسر و منتقدی پیدا نشد تا به لایه‌های زیباشناسی و فرم‌شناسی و نکات دقیق تکنیکی که در آثار سید مرتضی آوینی بود بپردازد؟ همان‌ها که به دنبال نگاه بومی و ملی در آثار داخلی هستند- در عرصه‌ی مستند - آیا آمدند آن نشانه‌هایی را که شهید آوینی در آثارش به جای گذاشته است را باز کنند تا فیلم‌سازان جوان‌تر بهتر ببینند؟

حفظ سینمای ملی، مهم و ارزشمند است و در واقع مهم‌ترین وظیفه‌ی هر فیلم‌ساز اما با این تولیدات سردستی مناسبتی و موضوعی که به یمن فن‌آوری ارزان ‌قیمت دیجیتال ساخته می‌شوند، هیچ کمکی به حفظ یا پیشبرد جایگاه سینمای مستند کشور نخواهد شد. باید به شناخت دقیق‌تری از نوع و تکنیک سینمای شهید آوینی برسیم. در کنار شناخت بیشتر از آثار سینمایی شهید آوینی می‌توانیم به مسیر جدیدتری برسیم. این تحلیل و شناخت نباید فقط در نگاه و مضامین آثار سیدمرتضی باشد بلکه باید در تکنیک و ساختار آثار او هم اتفاق بیفتد.

راهکاری برای عملکرد و شناخت بیشتر از این عرصه پیشنهاد می‌شود که عرصه‌ی سینمای مستند دفاع مقدس را به دو دوره تقیسم کنیم:

ا. قبل از شهید آوینی؛

2. بعد از شهید آوینی.

شهید آوینی در جایی می‌گوید: «در هنگام فیلم‌برداری از جبهه، در گیرودار عملیات همه چیز آن‌قدر سریع می‌گذشت که فرصتی برای کارگردانی، پیدا نمی‌شد. فیلم‌بردار بایستی تا آن‌جا مجرب و کارکشته باشد که خودش سوژه را انتخاب کند و به طور هم‌زمان، دکوپاژ و فیلم‌برداری کند. بنابراین رفته رفته کارگردان و فیلم‌بردار در یک شخص واحد مدغم شد ...


البته در قسمت اول با توجه به قدرت و شخصیت فعال شهید آوینی و قلم تأثیرگذار ایشان باید گفت که تولیدات چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمّی قابل مقایسه با دوره‌ی دوم نیستند اما در دوره‌ی دوم اگر آثاری تولید شدند و توانستند از جشنواره‌ها جایزه بگیرند حاصل تلاش افرادی اندک در این زمینه بود که نبوغ و خلاقیت و دانش آن‌ها از این مدیوم باعث تولید و موفقیت این آثار شد. به‌طور مثال وقتی فیلمی مانند «شناسایی» از شهید «سیدابراهیم اصغرزاده» در جشنواره‌های مختلف جوایزی را دریافت می‌کند، جدا از حمایت‌های اولیه‌ی مؤسسه‌ی روایت فتح از این اثر، نبوغ و شناخت کارگردان از مدیومی به نام سینمای مستند و شاخصه‌های یک اثر در قالب دفاع مقدس را دارد که می‌تواند تأثیرگذار شود.

اما با یک نگاه کلی به این آثار نمی‌توان منکر تأثیرگذاری قلم و نگاه شهید آوینی در این فیلم‌ها باشیم. (چه از لحاظ مضمونی چه از لحاظ تکنیکی) به طور مثال وقتی در این چند سال صحبت استفاده از دوربین روی دست در این آثار می‌شود یا صحبت از برداشتن نگاه کارگردان از پشت دوربین و انتقال حس به فیلم‌بردار و صحنه می‌شود (برای رسیدن به واقعیت محض) این نگاه کاملاً از آثار و کلام سید مرتضی آوینی می‌آید.

شهید آوینی در جایی می‌گوید: «در هنگام فیلم‌برداری از جبهه، در گیرودار عملیات همه چیز آن‌قدر سریع می‌گذشت که فرصتی برای کارگردانی، پیدا نمی‌شد. فیلم‌بردار بایستی تا آن‌جا مجرب و کارکشته باشد که خودش سوژه را انتخاب کند و به طور هم‌زمان، دکوپاژ و فیلم‌برداری کند. بنابراین رفته رفته کارگردان و فیلم‌بردار در یک شخص واحد مدغم شد ... برای مصاحبه تلاش می‌کردیم که مصاحبه در فضایی انجام گیرد که مصاحبه شونده وقتی بود که رزم‌آوران با دشمن درگیر بودند... بعداً مصاحبه‌گر را حذف کردیم... چنین بود که کار فیلم‌برداری در اکیپ‌های فیلم‌برداری روایت فتح، دشوارتر و دشوارتر شد و سنگینی مدام دوربین روی دست را هم اضافه کنید. به علاوه که صحنه‌ها، صدای سینک داشت ... در هنگام مونتاژ ممکن بود تا پنج باند صدا هم برای فیلم‌ها بسازیم.»

این جملات کوتاه و بسیار تأثیرگذار شهید آوینی را می‌توان اثرش را در آثاری که بعد از او هم تولید شد به خوبی مشاهده کرد. حتی می‌توان در بسیاری از افراد شاخصی که بعد از ایشان هم در سینمای داستانی کار کردند و بسیار موفق شدند هم نشانه‌هایش را به خوبی احساس کرد. ذکر یک نکته بسیار اهمیت دارد که آوینی به شدت سعی در حذف خودش به عنوان کارگردان در هنگام فیلم‌برداری داشت. او به گفته‌ی خودش حتی در جاهایی مصاحبه کننده را حذف می‌کرد یعنی اینکه با هشدارهایی که آوینی به فیلم‌بردارش داده بود، رزمنده با دیدن دوربین آوینی خودش را رها می‌کرده و از صمیم قلب خودجوش سخن می‌گفته است. آن هم در آن شرایط سخت و در حال نبرد شاید هم حتی در خط مقدم.

موضوعی در این چند سال اخیر می‌شنویم که بسیاری از مستندسازان صحبت از ساخت اثر و تکمیل آن در روی میز مونتاژ را می‌کنند. شهید آوینی همیشه خودش کارهایش را تدوین می‌کرد. (چیزی که در آن زمان زیاد مُد نبوده) اما او خوب می‌دانسته که چه می‌خواسته و در هنگام تدوین چه باید بکند. قلم و سبک کاری او با چیدن تصاویر و نوشتارش ظهور پیدا می‌کردند که این را هم بعد از کارهای شهید آوینی می‌توان در بسیاری از فیلم‌های مستند دید که تدوین را خود کارگردان یا در کنار یک همکارِ هم‌فکر انجام می‌دهد.

درباره‌ی مسائل تکنیکی و محتوایی در آثار شهید آوینی بسیار می‌توان نوشت و گفت و چیزی را که باز هم به آن اشاره شد و بسیار قابل مشاهده است، تأثیری‌گیری مستندسازان حوزه‌ی دفاع قدس از آثار شهید آوینی است. اما نکته‌ی ناراحت کننده این‌جاست که روزی روزگاری شهید آوینی بود و اکنون نیست. (تأثیر آثارش که روشن و تقسیم تاریخی او هم مشهود و قابل بحث) اما آینده‌ی سینمای مستند در عرصه‌ی دفاع مقدس هنوز امیدوار کننده نیست. بیایید معادل بیاورید تا همه چیز روشن شود. سینمای مستند دفاع مقدس قبل از شهید آوینی، بعد از شهید آوینی.(*)
منبع:برهان

اشاره امروز رهبر انقلاب به کدام مقام صهیونیست بود؟


رهبر معظم انقلاب امروز در رزمایش بزرگ اقتدار عاشورایی بسیجیان در تایید پیشرفت‌های کشور به گفته‌های یک ژنرال اسرائیلی اشاره کردند اما نامی از وی به زبان نیاوردند.

اشاره امروز رهبر انقلاب به کدام مقام صهیونیست بود؟
به گزارش سخن آشنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در رزمایش بزرگ اقتدار عاشورایی بسیجیان ضمن تشریح پیشرفت‌های کشور پس از انقلاب، به اذعان دشمنان در این رابطه اشاره کردند و فرمودند «یک افسر برجسته صهیونیسم پیشتر گفته بود که من با ایران بدم اما به احترام کسی که این موشک را درست کرده، بلند می‌شوم و کلاه خودم را از سر بر می‌دارم.»
رهبر انقلاب در ادامه سخن خود نامی از این مقام صهیونیست به زبان نیاوردند اما اشاره ایشان به «یوزی رابین» مدیر سابق سازمان دفاع موشکی رژیم صهیونیستی بود که برای افرادی که مسائل موشکی خاورمیانه را از نزدیک دنبال می‌کنند، نامی شناخته‌شده است.

وی بنیانگذار سازمان دفاع موشکی رژیم صهیونیستی (از زیرمجموعه‌های وزارت جنگ) است که به مدت حدود یک دهه - از سال 1991 تا 1999 میلادی - مدیریت برنامه دفاع موشکی این رژیم را بر عهده داشت و پس از آن نیز تا پیش از بازنشستگی در سمت‌های مختلفی از جمله در سازمان هوافضا و شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی مشغول به فعالیت بود و دو بار در سال‌های 1996 و 2003 برترین جایزه دفاعی این رژیم را از آن خود کرد.

یوزی رابین پس از بازنشستگی از ارتش به عنوان یک کارشناس موشکی با اندیشکده‌های زیادی در داخل و خارج از فلسطین اشغالی همکاری داشته و در رابطه با برنامه‌های موشکی و فضایی کشورمان نیز به کرات در کنفرانس‌ها یا نشریات مختلف به اظهارنظر پرداخته است.

وی که مدیریت پروژه سامانه دفاع موشکی "آرو" رژیم صهیونیستی را نیز در کارنامه خود دارد، در سال 2015 در یک سخنرانی در واشنگتن با اذعان به توانمندی‌های دفاعی کشورمان گفت: «در یک سال اخیر پیشرفت‌های زیادی در برنامه موشکی ایران رخ داده است و این کشور به سرعت در حال ارتقاء موشک‌های خود است.»

این ژنرال صهیونیست در ادامه این سخنرانی با اشاره به موشک فاتح 110 گفت این موشک به طور خاص برای عبور از سامانه‌های دفاع موشکی طراحی شده است. وی برای اثبات حرف خود گفت: «من یک مهندس هستم و به عنوان یک مهندس باید بگویم که ایرانی‌ها در طراحی فاتح 110 خیلی خوب عمل کرده‌اند و به طور همزمان، قدرت و دقت آن را به شیوه‌های مختلف افزایش داده‌اند.»

یوزی رابین همچنین با اشاره به سایر دستاوردهای هوافضایی ایران از جمله موشک "فجر 5" و موشک "زلزال" تاکید کرد: «از نظر من ایران در صنعت موشکی خود در سطح قدرت‌های بزرگ جهانی عمل می‌کند و این توانایی را دارد که بدون نیاز به سلاح هسته‌ای و صرفا با تکیه بر دقت موشک‌های خود، اسرائیل را فلج کند.»

این کارشناس موشکی رژیم صهیونیستی در ادامه موشک‌های "قیام"، "قدر اف" و "سومار" را نمونه‌هایی از یک مهندسی خوب در صنعت موشکی ایران خواند و گفت: «من از لحاظ فنی به احترام افرادی که این کارها را انجام داده‌اند کلاهم را از سر برمیدارم.»

یوزی رابین در پایان سخنرانی خود با برشمردن دستاوردهای فضایی ایران در زمینه ساخت ماهواره‌بر و پرتاب ماهواره تاکید کرد: «ایران تمام این موفقیت‌ها را در شرایط تحریم به دست آورده است. حال، تصور کنید اگر این کشور تحریم نبود چگونه عمل می‌کرد!»

وی همچنین در یک سخنرانی دیگر در سال 2015، موشک "عماد" را به لحاظ دقت، یک جهش بزرگ در صنعت موشکی ایران توصیف کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

حواشی سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی؛ وقتی رهبران جهان به ترامپ خندیدند


سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل با چند حاشیه همراه بود که احتمالا تا سالها فراموش نخواهند شد.

وقتی رهبران جهان به ترامپ خندیدند

به گزارش سخن آشنا، سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از همان ابتدا با حاشیه های زیادی همراه بود.

دونالد ترامپ که طبق برنامه زمانبندی سازمان ملل، که از مدتها پیش تعیین شده و از طرف دبیرخانه سازمان ملل به اطلاع رهبران کشورها رسیده است، قرار بود به عنوان دومین نفر بعد از سخنرانی رئیس جمهور برزیل برگزار شود اما دونالد ترامپ و هیات همراه وی دیر به ساختمان سازمان ملل رسیدند و این مساله موجب به هم خوردن برنامه عادی مجمع شد.

به دلیل دیر رسیدن ترامپ به سالن محل سخنرانی، رئیس جلسه مجبور شد نوبت سخنرانی ترامپ را به رئیس جمهور اکوادور واگذار کند. بعد از سخنرانی رئیس جمهوری اکوادور، دونالد ترامپ پشت تریبون قرار گرفت و سخنرانی خود را آغاز کرد.

حاشیه دوم سخنرانی رئیسی جمهور آمریکا بعد از دیر آمدن وی در همان آغاز سخنرانی وی اتفاق افتاد؛ جاییکه ترامپ خطاب به حاضران در نشست مجمع عمومی گفت که «در کمتر از دو سال دولت من تقریبا بیش از هر دولت دیگری در تاریخ آمریکا دستاورد داشته است».

این ادعای ترامپ باعث خنده رهبران و هیاتهای سیاسی حاضر در نشست شد، آنقدر که خود ترامپ را نیز به خنده و تعجب واداشت. رئیس جمهور آمریکا در واکنش به خنده تمسخر آمیز حضار گفت: انتظار این واکنش را نداشتم اما خوبه. این خیلی درست است! این اظهارات مجددا ترکیبی از خنده و تشویق حضار را برانگیخت و سپس سخنرانی وی روند عادی به خود گرفت.

به گفته ناظران بین المللی، این برای اولین بار است که رهبران جهانی به سخنرانی یک رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل می‌خندند.

این اتفاق در حالی رخ داد که ترامپ در سال 2014 خطاب به باراک اوباما گفته بود که ما به رئیس جمهوری نیاز داریم که موجب خنده دیگران نشود!

حاشیه سوم سخنرانی ترامپ هم زمانی بود که وی از وابستگی آلمان به انرژی روسیه انتقاد کرد. ترامپ در ادامه سخنرانی خود گفت: دولت آلمان به طور کامل از نظر انرژی به روسیه وابسته شده است. در همین حین دوربین سازمان ملل روی هیات آلمانی حاضر در نشست که ارشدترین آنها هایکو ماس وزیر خارجه این کشور بود زوم کرد که در حال خنده در واکنش به این اظهارات ترامپ بودند.

 

 

 

تصاویر مربوط به خنده حاضران در نشست و واکنش هیات آلمانی به اظهارات ترامپ از سوی تمام رسانه‌های جهان و بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد و واکنشهای انتقادی زیادی را نیز برانگیخت.

منبع:فارس

آخرین مطالب