پر بازدیدترین مطالب

ابوترابی‌فرد: مشکلات اقتصادی با جوانان انقلابی و پرکار حل می‌شود/ هزینه‌هایی که نباید در این سال‌ها خلق می‌شد

امام‌ جمعه موقت تهران بکارگیری جوانان شجاع، انقلابی، باهوش، باانگیزه و پرکار برای حل مشکلات را ضروری دانست و گفت: پس از انتخاب باید به این جوانان اختیارات تفویض شود و نظارت و پی‌گیری هم وجود داشته باشد.

ابوترابی‌فرد: مشکلات اقتصادی با جوانان انقلابی و پرکار حل می‌شود/ هزینه‌هایی که نباید در این سال‌ها خلق می‌شد
به گزارش سخن آشنا حجّت‌الاسلام سیّد محمّدحسن ابوترابی فرد، امام‌جمعه موقت تهران در خطبه‌های نمازجمعه امروز(۲۷ اردیبهشت) تهران با اشاره به سوره یوسف گفت: حضرت یوسف وقتی توسط برادرانش به چاه افتاد، آن‌ها را نفرین نکرد بلکه آن‌ها را دعا کرد. ما هم باید نسبت به یکدیگر احسان کنیم. جامعه انقلابی باید آراسته به احسان باشد. دست یکدیگر را بگیریم. عصای یکدیگر باشیم. در تأمین نیازهای فکری، اعتقادی، اخلاقی، سیاسی، نقد، ارائه مشورت، تأمین نیازهای اقتصادی و مادی اهل احسان باشیم و به یاری هم بشتابیم.

وی با بیان اینکه جامعه اهل پرخاش و ستیزه‌جو در تراز قرآن نیست، تصریح کرد: روح دین احسان به بندگان خداست. حضرت آیت‌الله بهجت می‌فرمودند عالم بزرگ شیعی، سیدبن طاووس در کتاب اقبال می‌نویسد: من در شب‌های قدر برای کفار دعا می‌کنم. این عالم در شب قدر به فکر هدایت کفار است. ما چقدر دغدغه یکدیگر را داریم؟ دعای ظهور امام زمان(عج) دعا برای هدایت کفار و جامعه بشری است. دعا برای سعادت انسان است. باید اهل احسان بود تا خدا ما را انتخاب کند.

ابوترابی فرد، حضرت یوسف را نماد ایستادگی در برابر شهوات دانست و تصریح کرد: نگاه رهبر معظّم انقلاب در چلّه دوم انقلاب به جوانانی است که حضرت یوسف را الگوی خود قرار می‌دهند؛ در علم، احسان و تقوا و مهار شهوات و امیال و هوس‌ها. جوانانی که در رسیدن به ساحت مقدس اخلاص، قلّه را می‌بینند.

وی با بیان اینکه خبر دادن از ذهن دیگران ملاک تقوا نیست، اظهار داشت: گاهی چنین سخنانی صددرصد شیطانی است. بزرگان ما، بسیاری از مسائل را می‌دانستند و لب فرو می‌بستند تا برای دیگران دکان باز نشود. ملاک فقط و فقط تقوا و عمل صالح است.

امام‌جمعه موقت تهران، شایسته‌سالاری را شعار قرآن دانست و گفت: شایسته‌سالاری روح دین و فلسفه امامت و نظام مبتنی بر حاکمیت فقیه عادلِ صالحِ مدیر و مدبر است. لذا بحق، اهل دقت می‌گویند ولایت فقیه یعنی ولایت علم و عدالت.

وی با بیان اینکه گاهی مدیران تراز اول رصد نمی‌شوند و به‌کار گرفته نمی‌شوند، اظهار داشت: اگر هم انتخاب شوند، تفویض اختیار نمی‌شود. یکی از آسیب‌های بروکراسی عدم تفویض اختیار است.

ابوترابی فرد درباره توصیه مدیریتی آیت‌الله بهجت گفت: ایشان به من گفتند که هر کاری که دیگران می‌توانند انجام دهند را به دیگری بسپار و خودت کاری را بکن که دیگران نمی‌توانند انجام دهند. این یک دستور مدیریتی ویژه‌ است.

وی لزوم به‌کارگیری جوانان شجاع، انقلابی باهوش با انگیزه و پرکار را ضروری دانست و گفت: پس از انتخاب باید به این جوانان اختیارات تفویض شود و نظارت و پیگیری هم وجود داشته باشد.

امام‌جمعه موقت تهران ادامه داد: تفویض اختیار به معنای عدم نظارت نیست. اگر به کسی مسئولیت دادیم باید پاسخگو باشیم. اگر اینطور عمل کنیم به سرعت همانطور که مشکلات دفاع مقدس حل شد مشکلات اقتصادی و اجتماعی حل می‌شود.

ابوترابی فرد در خطبه دوم نمازجمعه و در ادامه اشاره به سوره حضرت یوسف گفت: بعد از اینکه پادشاه مصر حضرت یوسف را انتخاب کرد حضرت یوسف گفت مدیریت اقتصاد مصر در دست من باشد. به نظر می‌رسد این انتخاب به دلیل اهمیت اقتصاد در مدیریت کشور است.

وی ادامه داد: اینکه نزدیک دو دهه است سکاندار انقلاب بر مدیریت اقتصادی کشور با ادبیات و شعارهای مختلف تأکید دارند که مسأله اصلی کشور اقتصاد است، به دلیل جایگاه آن است. اگر اقتصاد یک کشوری قدرتمند باشد راه برای تحول هموار می‌شود. حضرت امیر هم در نامه به مالک اشتر پس از اشاره به جمع‌آوری مالیات، می‌نویستند اقتصاد سالم امکان به‌دست آوردن مالیات را فراهم می‌آورد. یعنی به اقتصاد مصر توجه کن تا این کشور قدرتمند راه برای برای تأمین نیازهای مدیریتی کشور هموار کند.

امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه انصافاً جمهوری اسلامی در این چهار دهه با تمام کاستی‌ها در حوزه‌های اقتصادی قدم‌های بسیار بلند و استثنایی برداشته است، خاطرنشان کرد: با اینکه یک دهه در جنگ بودیم و چهار دهه است در تحریم هستیم و در بدست آوردن منابع همیشه با مشکل روبه‌رو بوده‌ایم. اما امروز زیرساخت‌های اقتصادی در اندازه‌ای شکل گرفته که بسیاری از کشورهای حتی توسعه یافته از این امکانات برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: شاخص‌های کلان بحث دیگری است. زیرساخت‌ها برای این است که این شاخص‌ها اصلاح شود که در این زمینه مشکل داریم و باید به طور جدی به آن بپردازیم.

ابوترابی فرد با بیان اینکه حضرت یوسف علت در دست گرفتن اقتصاد مصر را داشتن تقوا و علم عنوان می‌کند، اظهار داشت: اقتصاد و مدیریت دانش‌محور، شعار قرآن است. روح دین روح علم و معرفت است. یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای انتخاب مدیران در هر سطحی دانش و علم و تجربه لازم و در تراز بالا است.

وی به سابقه ارتباط خود با سه رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: گاهی وقتی وزیری معرفی می‌شد و ما با او جلسه می‌گذاشتیم، متوجه می‌شدیم اصلا با او صحبت نشده است و معلوم نیست که رئیس دولت از او چه انتظاراتی دارد و نقشه راه واقعی- نه آن چیزی که می‌نویسند و در مجلس پخش می‌کنند- برای رسیدن به آن، چیست.

نماینده ادوار مجلس ادامه داد: گاهی می‌دیدیم درست در نقطه‌ای که درآمدها به دلیل تحریم در اوج کاهش است، آقای وزیر در روز اول، پیشنهادات پرهزینه‌ای را مطرح می‌کرد. معلوم می‌شد که اصلا نمی‌داند در چه شرایطی این کرسی را در دست گرفته است. یکی از مشکلات امروز هم همین هزینه‌هایی است که نباید در این دوران و سال‌ها خلق می‌شد و خلق شد.

ابوترابی فرد با بیان اینکه برنامه حضرت یوسف برای مدیریت اقتصاد مصر، مبتنی بر اطلاعات بود، اظهار داشت: اگر امروز را عصر اطلاعات می‌نامید، قرآن عصر یوسف را عصر اطلاعات و علم می‌نامد و می‌گوید حضرت یوسف با اطلاعات درست از فضای پیش روی کشور مصر با اطلاعات و علم نقشه راه را تعیین کرد.

ابرترابی فرد ادامه داد: خواهران، برادران، جوانان، مسئولان و آحاد مردم؛ امروز هم این نقشه راه، راه نجات همه ملت‌هاست. راه رسیدن به قدرت است. ایران این راه را انتخاب کرده و به سرعت در این مسیر قدم برمی‌دارد.

وی افزود: یک مقام بنیاد واشنگتن که به کنگره و رئیس‌جمهور آمریکا درباره چگونگی تحریم ایران مشاوره می‌دهد، در نشستی می‌گوید اگر مسئولان ایران با شجاعت راه درست را انتخاب کنند به سرعت بر مشکلات اقتصادی فائق می‌آیند. دشمن ما تصریح می‌کند. چون ظرفیت‌ها را می‌دانند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ایران با داشتن این ملت و رهبری عالمِ شجاعِ مقتدر یک استثناست،‌تصریح کرد: ایران با داشتن جبهه مقاومت یک استثناست. قدرتی روبه رشد که راه را برای افزایش اقتدار اسلام و کاهش ضریب نفوذ آمریکا در منطقه هموار کرده است.

ابوترابی فرد با تقدیر از اقدامات مثبت وزارت جهاد کشاورزی و وزیر آن گفت: باید نقشه دقیق کشاورزی را برای جامعه کشاورزی تعریف کنند؛ اینکه چه محصولی در کدام نقطه و چگونه تولید شود. استفاده از بهترین بذر و نهال و نیز دانش و علم.

وی دانشگاه تهران را قله علمی دانست و گفت: دانشکده کشاورزی، اولین دانشکده این دانشگاه است و علمای تراز اول دارد. یادی کنیم از مرحوم دکتر اسماعیلی استادی تراز اول از قبل از انقلاب. با جمعی از اساتید شب عید فطر در مدینه بودیم. گفتم یکی از اعمال امشب نماز هزار قل هو والله است. آن شب بسیاری از اساتید نماز هزار قل هو والله خواندند. همسر استاد اسماعیلی پس از فوت ایشان به من گفت که دکتر آن شب برای اینکه کسی نبیند در هتل نماز هزار قل هو والله خواند.

ابوترابی فرد افزود: پردیس این دانشگاه باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. این دانشگاه نماد آموزش عالی کشور است.

وی لزوم به‌کارگیری تولید دانش بنیان را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید سرمایه را به نقطه‌ای هدایت کرد که بالاترین سود را داشته باشد. مدیران کشور با توجه به محدودیت منابع باید کمک کنند که منابع کم‌یاب به حوزه‌هایی هدایت شوند که بالاترین سود را دارد و امنیت کشور را تأمین می‌کند.

امام‌جمعه موقت تهران با انتقاد از اینکه تولید، مبدل به فرهنگ ما نشده است، تصریح کرد: فرهنگی ایرانی و اسلامی ما باید فرهنگ تولید دانش‌بنیان باشد.

وی با بیان اینکه روزانه حدود هشتصد میلیارد متر مکعب گاز در کشور استخراج می‌شود، خاطرنشان کرد: تقریباً تمام این مقدار را مصرف می‌کنیم. قطعاً با نصف این مقدار به بهترین وجه می‌توانیم زندگی خود را اداره کنیم. سایر کشورهای دنیا با کم‌تر از یک چهارم این مقدار، زندگی خود را اداره می‌کنند.

ابوترابی فرد با بیان اینکه ما باید خیلی کم مصرف کنیم تصریح کرد: تربیت فردی در سایه ریاضت فردی حاصل می‌شود؛ حضرت یوسف در چاه قرار گرفت، کنیز شد و به زندان رفت. جوانان ما هم به جبهه رفتند و اسرای ما در اسارت مبدل به الماس‌های درخشان شدند. جامعه نیز با سختی به کمال می‌رسد. ان مع العسر یسری.

وی لزوم تولید حداکثری و مصرف حداقلی را مورد تأکید قرار داد و گفت: در زمان حضرت یوسف در هفت سال اول تولید و ذخیره کردند و در هفت سال دوم از دست‌رنج خود استفاده کردند و سپس تبدیل به غول اقتصادی شدند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: ایران مقتدر است چن با قدرت در مسیر صحیح قدم برداشته و قدرت درونی اش استحکام یافته و ان‌شاءالله به قدرت بزرگ اقتصادی در آسیا تبدیل خواهد شد.

ابوترابی فرد اصلاح سیاست‌های پولی، نرخ رشد، حجم پول‌، نرخ سود بانکی، سیاست‌های مالی و نظام بودجه یزی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: میزان درآمد و مخارج ریشه بسیاری مشکلات است. همچنین اصلاح نظام ارزی و سیاست‌های اشتغال‌زایی از اصولی است که زمینه‌ فراهم آوردن تولید و کنترل تورم و کاهش نرخ بیکاری را در پی دارد.

وی ادامه داد: در حوزه اصلاح سیاست‌های ساختاری، اصلاح سیاست مدیریت درآمدهای نفتی ضروری است. این درآمدها باید در این مقطع که دشمن این فرصت را فراهم کرده اصلاح شود. دولت و مجلس باید تصمیم بگیرند به هر میزان که در این مقطع ارتباط بودجه با نفت کاهش پیدا کرد، هرگز افزایش پیدا نکند و این پایه بشود. اگر فردا سیاست ما این شد که نفت بیشتری بفروشیم، تمام درآمد آن را به صندوق ذخیره ارزی واریز کنیم. این اتفاق است که کشور را متحول می‌کند.

امام‌جمعه موقت تهران همچنین بر اصلاح نظام بانکی، مدیریتی، نظام قضایی، نظارت، تقنین و تنقیح قوانین تأکید کرد.
منبع:فارس

با سوابق جانشین و معاون هماهنگ کننده جدید سپاه آشنا شوید


با حکم فرمانده کل قوا سردار فدوی به عنوان جانشین و سردار نقدی به عنوان معاون هماهنگ کننده کل سپاه منصوب شدند. در این گزارش نگاهی به سوابق و مسئولیت‌های سرداران فدوی و نقدی خواهیم داشت.

گزارش| با سوابق جانشین و معاون هماهنگ کننده جدید سپاه آشنا شوید

به گزارش سخن آشنا، با حکم فرمانده کل قوا سردار علی فدوی به سمت جانشین و سردار محمدرضا نقدی به سمت معاون هماهنگ کننده کل سپاه منصوب شدند.


در ادامه گزارشی از زندگینامه وسوابق مسئولیتی فرماندهان جدید سپاه را از نظر می‌گذرانیم:

سردار محمدرضا نقدی در فروردین ماه سال ۱۳۴۰ درتهران متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در دبستان و دبیرستان اسلامی قدس پشت سر گذاشت.

سردار نقدی در سال ۱۳۵۶ در سن ۱۶ سالگی موفق به اخذ دیپلم شد و پس از ورود به دانشگاه گیلان انجمن اسلامی این دانشگاه را تاسیس کرد.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در خرداد ماه ۱۳۵۸ بلافاصله پس از صدور فرمان تاریخی امام خمینی (ره) برای تشکیل جهاد، با کمک جمعی از دوستان دانشگاهی و فعالان اجتماعی رشت، جهاد سازندگی استان گیلان را بنا نهاد و همزمان با فعالیت‌های جهادی بصورت بسیجی و داوطلبانه وارد سپاه شد و مسئولیت فرهنگی سپاه گیلان را بر عهده گرفت.

معاون هماهنگ کننده جدید سپاه به دنبال اوج گیری توطئه‌های گروهکی و با اصرار شهید انصاری استاندار وقت گیلان، برای خنثی کردن توطئه‌های آن دوران به مسئولیت اطلاعات سپاه گیلان منصوب شد و تا سال ۱۳۶۰ در این مسئولیت فعالیت کرد.

سردار نقدی پس از این دوران به غرب کشور رفت و به عنوان معاون اطلاعاتی سپاه عرب کشور منصوب شد. از جمله اقدامات سردار نقدی در این دوران می توان به بنیانگذاری قرارگاه حمزه سید الشهداء (ع) در شمال غرب کشور اشاره کرد که پس از مدتی خود او مسئولیت اطلاعات این قرارگاه را برعهده می‌گیرد.

وی در سال ۱۳۶۳ و بدنبال تشکیل وزارت اطلاعات و انتقال امور اطلاعاتی کشور به آن وزارت، از فعالیت‌های اطلاعاتی کناره گرفت و قرارگاه جنگ‌های نامنظم غرب و شمالغرب کشور را بنیان نهاد و در اسفندماه ۱۳۶۵، به دنبال شهادت شهید اسماعیل دقایقی با نام مستعار شمس به فرماندهی لشکر بدر منصوب شد.

پس از پایان جنگ سردار نقدی به دانشگاه فرماندهی و و ستاد ارتش رفته و دوره دافوس را در این دانشگاه می‌گذراند. پس از طی دوره دافوس سردار نقدی دانشگاه امام علی (ع) سپاه را تاسیس و خود فرماندهی این دانشگاه را برعهده می‌گیرد.

۱۱ اسفند سال ۱۳۷۱ سردار نقدی با حکم فرمانده کل قوا به سمت فرمانده حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی منصوب شده و ۸ سال در این سمت باقی می‌ماند. تا اینکه در ۲۷ شهریورماه ۱۳۷۹ با پیشنهاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و با حکم رهبر انقلاب به سمت معاون آماد و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب می‌شود.

سردار نقدی در سال ۱۳۸۲ با حفظ سمت به ریاست ستاد پدافند غیرعامل کشور منصوب شد و با روی کار آمدن دولت نهم و درخواست محمود احمدی نژاد، مسئولیت ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نیز پذیرفت.

در سال ۸۸ سردار نقدی دوباره به سپاه باز می‌گردد و ۱۲ مهرماه همین سال با حکم رهبر انقلاب به سمت رئیس سازمان بسیج مستضعفین منصوب می‌شود و ۷ سال در این مسئولیت ایفای نقش می‌کند. تا اینکه سال ۹۵ و با انتصاب سردار غیب پرور به ریاست سازمان بسیج سردار نقدی به عنوان معاون فرهنگی کل سپاه منصوب می‌شود.

سردار علی فدوی:
سردار فدوی در سال ۱۳۴۰ در اردستان استان اصفهان متولد شد و دوران کدوکی و نوجوانی خود تا مقطع دیپلم و آستانه پیروزی انقلاب را در همین شهر گذراند.

با پیروزی انقلاب اسلامی به تهران آمد و معاون شبکه ۲ صدا و سیمای جمهوری اسلامی شد. با آغاز جنگ تحمیلی علی رغم آنکه در دانشگاه اصفهان پذیرفته شده‌بود، همراه با ستاد جنگ‌های نا منظم به جبهه های جنگ رفت و پس از آن به لشکر ۸ نجف اشرف پیوست و تا پایان جنگ در مناطق عملیاتی ماندگار شد.

همسر وی پروین مومن از دانشجویان پیرو خط امام و امدادگران دوراه دفاع مقدس است که پیش از ازداوج با سردار فدوی در سال ۶۱ همسر شهید صادق نوبخت فرمانده اطلاعات قرارگاه سپاه در غرب کشور بوده است.

در بحبحه دفاع مقدس و با تشکیل قرارگاه دریایی نوحف مسئولیت اطلاعات این قرارگاه را بر عهده گرفت و با تشکیل نیروی دریایی سپاه در سال ۶۴ به سمت مسئول نیروی دریایی سپاه منصوب شد که تا سال ۷۶ در این سمت ماند.

سردار فدوی در سال ۱۳۸۹ پس از ۱۳ سال جانشینی نیروی دریایی سپاه، با حکم فرمانده کل قوا به سمت فرماندهی این نیرو منصوب می‌شود.

پس از این دوران سردار فدوی در سال شهریور ماه سال ۱۳۹۷ جای خود را به جانشینش سردار تنگسیری می‌دهد و با حکم رهبر انقلاب معاون هماهنگ کننده کل سپاه می‌شود.

سردار فدوی در سال ۱۳۹۴ و در پی بازداشت تفگنداران دریایی آمریکا از سوی نیروی دریایی سپاه به دریافت نشان درجه ۱ فتح از مقام معظم رهبری مفتخر می‌شود.

منبع: تسنیم

چرا اصلاح‌طلبان زیر بار حمایتشان از دولت نمی‌روند؟


در حالی که اصلاح‌طلبان برای پیروزی روحانی در دو انتخابات گذشته از هیچ تلاشی دریغ نکردند اما امروزه با بالا گرفتن مشکلات اقتصادی در مقام منتقد جدی دولت برآمده اند.


به گزارش سخن آشنا، این روزها اصلاح طلبان سعی می‌کنند خود را منتقد جدی دولت معرفی کنند؛ شاید آن روزی که محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر دولت اصلاحات خطاب به رئیس دفتر رئیس جمهور گفت «آقای واعظی، قَبِلتْ را بگید، کِل بکشیم» باید به اوج این اختلاف و انتقادات پی می‌بردیم؛ اما سوال اینجاست که آیا به راستی اختلاف اصلاح‌طلبان با دولت روحانی برای دیروز و امروز است یا از قبل وجود داشته و تاکنون پنهان شده بود؟

اصلاح‌طلبان بعد از شکست در انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری، تمام تلاش خود را به کار بستند که در انتخابات یازدهم پیروز شوند، یکی از راه‌های خروج از این بن بست سیاسی، استفاده از گفتمانی جدید اما ملموس برای مردم بود؛ گفتمانی به نام اعتدال. گفتمانی که نه کارنامه ضعیف دولت اصلاحات را یادآوری کند و نه سبقه اصلاح طلبی و خاطرات تلخ فتنه ۸۸ را به اذهان برساند.

جریان اصلاحات که دریافته بودند دیگر در بین مردم مقبولیتی ندارند، به دنبال فرد جدیدی بودند که آن را سوار بر گفتمان جدید خود کرده و راهی پاستور کنند، یاری که از قدیم با آیت الله هاشمی رفسنجانی در عرصه سیاست بود؛ حسن روحانی.

با حضور حسن روحانی به عنوان تک سوار اعتدال پوش اصلاحات، رئیس دولت اصلاحات، عارف را از گود انتخابات خارج و فضا را برای پیروزی روحانی باز کرد. هرچند این کناره‌گیری اجباری چندان به مذاق معاون اول اسبق رئیس دولت اصلاحات خوش نیامد و تا مدت‌ها رابطه این دو دوست قدیمی مکدر بود، اما به نظر می‌رسد اصلاحات برای نجات از مرگ، هیچ راهی جز حذف عارف نداشت.

ترکیب مورد دلخواه اصلاح طلبان و آیت الله هاشمی یعنی روحانی، اعتدال و اصلاحات در انتخابات دوره یازدهم جواب داد و این جریان بعد از هشت سال دوری، به پاستور بازگشت؛ این پیروزی به قدری شیرین بود که آیت الله هاشمی شخصا روحانی را برای تحویل دفتر ریاست جمهوری همراهی کرد.

گفتمان اعتدال، از تعریف تا عمل

معتدلین در تعریف گفتمان اعتدال، معتقدند که دال مرکزی این گفتمان خود دال «اعتدال» است؛ این گفتمان، بر اساس تعریف، فراتر از دو گفتمان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی است و سعی می‌کند از ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها و حتی از دیگر گفتمان‌ها مثل اسلام سنتی، استفاده کند. در عین حال، این گفتمان جدید و مستقل است و شکل ترکیبی ندارد.

مهم‌ترین چالش گفتمان اعتدال آن است که به کلی‌گویی در نظر و مصلحت‌تراشی و کنارگذاشتن الزامات و برنامه‌های مشخص در عمل گرفتار شود. چون گفتمان اعتدال دارای مبانی نظری منقح، دارای مرزبندی از پیش تعیین‌شده‌ای نیست، چه‌بسا در عمل به سمت یکی از دو گفتمان‌های اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی سوق پیدا کند و از استلزامات گفتمانی خود خارج شود.

حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به همین موضوع می‌گوید که مفهوم اعتدال در ابتدا در کنار واژه امید مطرح شد اما باید دید که به راستی منظور از اعتدال چه بود، آیا عدول کردن از اصول را در دستور کار خود داشت و یا در پی رسیدن به اهداف اصلی آن بود. در هرحال باید گفت که اعتدال همواره یکی از روش‌های بسیار خوب برای رسیدن به هدف بوده که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته اما درحال حاضر بیشتر جنبه‌های تئوریک داشته و هنوز ما نتوانستیم به این مفهوم جامه عمل بپوشانیم ؛بنابراین باید گفت که ممکن است شعاری داده شود اما در عمل هرگز شاهد بهره گیری از این شعار نبودیم.

آیت الله هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز معتقد است اعتدال، گفتمان اسلام است و دولت یازدهم باید سیاست‌ها و عملکرد خود را بر همین پایه گفتمانی تنظیم کند. هر مقدار که به خاطر مسائل حاشیه‌ای از تبیین این گفتمان اصلی اسلام در جامعه دور شویم راه را به خطا رفته‌ایم. اسلام با تندروی میانه‌ای ندارد اگر بخواهیم در یک کلام بگوییم تردیدی نیست که اگر از اعتدال خارج شویم از دایره اسلام خارج شده‌ایم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دو حلقه مفقوده در جامعه امروز ما اعتدال و محبت است، تاکید کرد که در حال حاضر در بعضی مواقع شاهدیم که محبت ضد اصول تلقی می‌شود در حالیکه اگر در جامعه اسلامی خشونت جای محبت را بگیرد در آن جامعه قرآن و اسلام تحریف شده جاری است.

سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از رئیس‌جمهوری که حمایتش کردند

اصلاح طلبان که به روحانی برای پیروزی در انتخابات کمک کرده بودند، حال به دنبال سهم خود می‌گشتند؛ فشار‌ها و زیاده خواهی‌های این جناح به حدی می‌رسد که رئیس دفتر روحانی در این باره می‌گوید «دولت آقای روحانی از اول دولت اعتدال بود و در سال ۹۲ با همین نام و شعار به میدان آمد. این که در انتخابات ۹۶ عده‌ای آمدند و از دولت آقای روحانی اعلام حمایت کردند به این معنا نیست که اعتدال به آن‌ها الصاق شده است. این که گفته شود اعتدال یک گفتمان نیست، حرف نادرست و بی معنایی است.»

وی در ادامه سخنانش تاکید کرد که «قطعاً اعتدال یک گفتمان سیاسی است. اگر در دوران خود، سازندگی یک مشی و گفتمان بود، اگر اصول گرایی یک گفتمان است و اگر اصلاحات خودش را به عنوان یک گفتمان در دوره‌ای از مدیریت کشور معرفی کرد، اعتدال به طریق اولی یک مشی و گفتمان است و در باره این مفهوم کار زیادی شده و کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر شده است. اعتدال شیوه‌ای است که آقای هاشمی کشور را با آن اداره کرد و آقای روحانی هم بیش از ۴ سال است کشور را با همین گفتمان اداره کرده است. ما اعتقاد داریم اعتدال در کشور جایگاه خود را دارد و ما نیز به آن پایبندیم.»

واعظی، هوادار اصلاح طلب دولت

در این شرایط اختلافات بین دولت یا همان گفتمان اعتدال و اصلاح طلبان به حدی بالا گرفت که سعید حجاریان، تئوریسین اصلاحات اعلام می‌کند روحانی از خودش عبور کرد و به وعده‌هایش عمل نکرده است و در طرف مقابل محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به او می‌گوید نه در انتخابات ۹۶ و نه در انتخابات ۹۲ با هیچ جریان سیاسی ائتلاف نکردیم و رئیس‌جمهور هم نه از کسی عدول کرده و نه عبور!

در ادامه این کشمکش‌ها محمدعلی ابطحی، رئیس‌دفتر رئیس‌دولت اصلاحات، نیز در واکنش مجددی به اظهارات واعظی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر می‌نویسد که «آقای واعظی گفته ما با هیچ گروهی ائتلاف نکردیم. نه در سال ۹۲ و نه در سال ۹۶. یعنی رای مال خود آقای روحانی بوده و نه به خاطر حمایت اصلاح‌طلب‌ها. به نمک نشناسی کاری ندارم، ولی قربان دهنت آقای واعظی. اصلا همه رای مال خود آقای روحانی بوده، همه افتخارات دولت و رئیسش هم مال خودتان.»

اما ابطحی در جای دیگر می‌گوید «من گفتمان آقای روحانی را گفتمان اصلاحات نمی‌دانم، حمایت اولیه از آقای روحانی بیشتر در مقابل رقبا بود به این دلیل که ما کاندیدای مستقل اصلاح طلب نداشتیم، به نظر من اگر آقای جهانگیری و روحانی می‌خواستند ائتلافی کنند باید همانند عرف جهانی برخورد می‌کردند؛ باید مشخص می‌شد که چند وزارت خانه در اختیار اصلاح طلبان باشد، به نظر من این سهم خواهی نیست به این دلیل که ما سهم دادیم.»

علی تاجرنیا یکی دیگر از فعالان اصلاح‌طلب است در واکنش به این بخش از اظهارات رئیس‌دفتر روحانی که گفته بود «آقای رئیس‌جمهور از چیزی عدول و عبور نکرده است بلکه دیگران هستند که چنین ذهنیتی دارند»، می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد اظهارات اخیر آقای واعظی ناشی از دلخوری ایشان از بخشی از جریان اصلاح‌طلب باشد که انتقادات جدی‌تر و صریح‌تری نسبت به دولت مطرح می‌کنند، مجموعه‌ای از همکاران موثر دولت پس از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دچار نوعی محافظه‌کاری شده‌اند و به همین دلیل یادآوری برخی مطالبات را که انتظار استجابت آن از دولت وجود داشته و دارد برنمی‌تابند و تلاش می‌کنند تا این خواسته به‌حق را به تندروی تفسیر کنند. این درست نیست که زمانی که به حمایت اصلاح‌طلبان نیاز داریم به آن‌ها توجه کنیم، اما پس از آنکه نتیجه مطلوب حاصل شد آن‌ها را از یاد ببریم و با ادبیات دیگری با آن‌ها صحبت کنیم.»

کارگزاران کنار بروند، اعتدال و توسعه وارد می‌شود

بعد از پیروزی روحانی در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری بسیاری از سیاسیون بر این باور بودند که وزرای این دولت اغلب از حزب کارگزاران انتخاب شوند، اما ناگهان معادلات بر هم خورد؛ اعتدال و توسعه با وزیر، مشاور، رئیس دفتر و معاون، شعبه دوم خود را در این دولت تاسیس کرد.

هر چند از همان روزهای نخست کارگزارانی‌ها نتوانستند این موضوع را هضم کنند و همیشه منتقد روحانی و انتخاب‌هایش بودند، اما سرانجام در تاریخ ۷ شهریور ۱۳۹۷، این اختلاف بالا گرفت و کارگزاران طی بیانیه‌ای که مخاطبش حزب اعتدال و توسعه و در راس آن محمد باقر نوبخت بود،مدعی شد «دولت فاقد گفتمان اقتصادی است و نسبتی با اندیشه اقتصاد آزاد ندارد. سیاست سرکوب ارز از آغاز دولت اشتباه بود و در ماجرای ارز 4200 تومانی به اوج خود رسید.‌ تغییر مدیریت سازمان برنامه و بودجه یک ضرورت است و براساس آن باید کابینه اقتصادی دولت تغییر کند.»

در ادامه، حزب اعتدال توسعه ساکت نماند و به سرعت و در همان روز به بیانیه کارگزاران پاسخ داد: «اخیرا حزب کارگزاران سازندگی در بیانیه‌ای خواستار تغییر در دولت با اولویت تیم اقتصادی و به طور مشخص مدیریت سازمان برنامه و بودجه شده است. فارغ از این موضوع، ادبیات بکار رفته نوعی تهاجم به اختیارات رئیس محترم جمهور است.»

اسطوره حل مشکلات معیشتی خود گرفتار مشکل شد

نکته جالب آنجاست حالا که گره‌های کور دولت روحانی زیاد شده و داد مردم از سوء مدیریت او به فلک رسیده، اصلاح طلبان دایه مهربان‌تر از مادر شده اند! حال آنکه مردم هیچ گاه فراموش نمی کنند، دولت تدبیر و امید دستپخت کدام جناح سیاسی بوده و هست.

حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، به ارتباط دولت و جریان اصلاحات اشاره کرد و گفت: اینکه دولت روحانی با حمایت اصلاحات به روی کارآمد کاملا روشن است، به نظر می‌رسد این جریان در عین اینکه توانست از پتانسیل‌های دولت استفاده کند، اما نمی‌خواهد به زیر بار مشکلات و خطا‌های او برود، اصلاح طلبان از سکوی دولت بالا رفته و بسیاری از مدیریت‌های میانی و پایین دولت را در اختیار قرار گرفته، اما نمی‌خواهند مشکلات او را قبول کنند؛ در نتیجه آن‌ها از پتانسیل دولت استفاده کردند، اما معایب و اشکالات او را نپذیرفتند و این از عجایب روزگار است.

مظفر با اشاره به موضع دولت در مقابل جریان اصلاحات گفت: دولت در حالی که ادعا می‌کند برآمده از جریان اصلاحات نیست، اما میدان‌دار اصلی اقدامات دولت اصلاح‌طلبان هستند، در حقیقت اصلاح طلبان بیشتر بر سر کار هستند، دولت همیشه از حمایت اصلاح‌طلبان برخودار بوده و از نیرو‌های آن‌ها استفاده کرده است، این در حالی است که دولت از پذیرش مسئولیت توسط این جریان محروم است؛ اصلاح طلبان از دولت استفاده کردند، اما حاضر به پذیرفتن اشکالات آن نیستند، این یک پارادوکس در میان اصلاحات و دولت است.

همچنین محمد علی ابطحی چهره شاخص اصلاح طلبان نیز معتقد است «اگر اصلاح طلبان نبودند قطعا انتخاب آقای روحانی انجام نمی‌شد، آقای روحانی بعد از انتخاب در مرحله دوم عملا خود را در مجموع اصلاح طلبی ندید؛ هاشمی اسب زین شده‌ای به نام گفتمان اعتدال به روحانی داد، اما روحانی نمی‌دانست که برای سواری گرفتن از این اسب باید رضایت صاحب آن یعنی جریان اصلاحات را داشته باشد.»

نکته حائز اهمیت این است که اصلاح‌طلبان این روزها باید پاسخگوی حمایتشان از دولت روحانی باشند نه آنکه با نزدیکی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، ژست‌ همراهی مردمی گرفته و در مقام حامیان مردم برآیند.
منبع:باشگاه خبرنگاران

شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات ایراداتی گرفت

شورای نگهبان پس از جلسات مستمر و فوق‌العاده به طرح اصلاح قانون انتخابات ایراداتی گرفت.


به گزارش سخن آشنا، جلسات شورای نگهبان برای بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عصر امروز (پنجشنبه) پایان یافت.

شورای نگهبان در نهایت به طرح اصلاح قانون انتخابات ایراداتی گرفت و قرار است جمع بندی شورا در این زمینه تا روز شنبه هفته آینده به مجلس ارسال شود.

اعضای شورای نگهبان در جلسات نظر منفی درباره استانی شدن نداشتند اما روش‌های پیش‌بینی شده در مصوبه مجلس را عاملی برای نادیده گرفتن حقوق نامزدها و مردم قلمداد کردند.

به گزارش فارس، عدم شرکت کاندیداها در انتخابات پس از سه دوره متوالی نمایندگی هم از سوی این شورا رد شد.
منبع:فارس

درخواست جامعه اسلامی دانشجویان برای عزل رئیس ‌و معاون فرهنگی دانشگاه تهران


یک تشکل دانشجویی در نامه‌ای به وزیر علوم، خواستار عزل رئیس ‌و معاون فرهنگی دانشگاه تهران شد و تأکید کرد: «طرح شهر دانش، اسم رمزی برای فساد کشاندن دانشجویان و محیط علمی است»

 Image result for ‫جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران پ‬‎

سخن آشنا- جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران پیرامون اتفاقات اخیر این دانشگاه طی نامه‌ای به وزیر علوم نوشت: «جناب آقای دکتر، ما دانشجویان دانشگاه تهران مسببان اصلی اتفاقات اخیر و آلوده شدن محیط علمی را نتیجه سیاست‌گذاری مسئولین دانشگاه علی‌الخصوص رئیس‌دانشگاه جناب آقای دکتر نیلی احمدآبادی و معاونت فرهنگی ایشان، جناب آقای دکتر سرسنگی می‌دانیم که با بی‌توجهی به مسائل فرهنگی و ارزش‌های اسلامی و عدم توجه به اسناد بالادستی و دانشگاه اسلامی و الگو قرار دادن دانشگاه‌های غربی نتیجه‌ای جز ولنگاری و بی‌حیایی را به ارمغان نیاورده‌اند.
ما از ایشان می‌پرسیم که با اجرای طرحی خوش آب و لعاب به نام شهر دانش که اسم رمزی برای فساد کشاندن دانشجویان و محیط علمی است و باعث گسترش محل‌های فساد به نام کافی‌شاپ‌ها که همگی از ساختمان‌ها و اموال دانشگاه هستند عایدی ایشان چیزی جز ایجاد مشکلات امنیتی برای مرکز شهر تهران و تبدیل این خانه‌های فساد به خانه‌هایی تیمی برای هماهنگی اغتشاش و تربیت نیروهای شورشی چیز دیگری بوده است؟
در این نامه خطاب به غلامی آمده است: «جناب وزیر اینجا دانشگاه انقلاب است نه شهوتگاه ضدانقلاب.
در دوشنبه سیاه دانشگاه تهران.. متأسفانه حراست کارت‌های دانشجویی را چک نمی‌کرد تعدادی مجهول‌الهویه از خارج دانشگاه وارد شدند تا تکمیل‌کننده دو ضلع دیگر آشوب یعنی معاونت فرهنگی و انجمن ضد اسلامی باشند.
درحالیکه امت حزب‌الله دانشگاه متشکل از کارکنان و اساتید و دانشجویان در حال خاموش کردن آتش آشوب بودند با دخالت جناب آقای دکتر سرسنگی داغی بر دل امت حزب‌الله نشست و با در اختیار قراردادن تریبون به دشمنان خدا و بی‌ادبی به احکام دین خدا، باعث به رسمیت شناختن آنها شدند.
جناب آقای دکتر ما خواهان عزل و برکناری فوری رئیس‌دانشگاه و معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و برخوردی جدی با انجمن ضداسلامی دانشگاه تهران که همیشه پناهگاه و محل تجمع ضدانقلاب و مبدأ آشوب در دانشگاه تهران بوده است، هستیم.»
انفعال حراست دانشگاه برای مقابله با تجمع غیرقانونی
گفتنی است براساس آنچه مشرق گزارش داده «هیچ اقدام خاصی از سوی حراست دانشگاه برای مقابله با تجمع غیرقانونی صورت ندادند، درحالی‌که اصولاً بهانه تجمع، اعلام ضوابط جدید در پوشش عنوان شده که مسئول اجرای آن حراست دانشگاه است.»
انتظامات دانشگاه، کارت‌های دانشجویی را
چک نمی‌کرد
فارس هم گزارش داده «ظاهراً در اقدامی مشکوک، درحالی‌که از چند روز قبل تشکل‌ها و گروه‌های به‌اصطلاح چپ‌گرا برای راهپیمایی فراخوان داده بودند، انتظامات دانشگاه تا ساعت ۱۲ ظهر، برخلاف روند معمول خود کارت هیچ‌کسی را در هنگام ورود چک نمی‌کرد»
معاون فرهنگی دانشگاه: انتظامات به متجاهران تذکرات شفاهی داده؛ همین هم شدید بوده است!
در ادامه گزارش شرق آمده است: طبق توضیحات معاون فرهنگی دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، صرفاً از سوی انتظامات به برخی تجاهرات به روزه‌خواری توسط هنجارشکنان در محوطه دانشگاه، تذکرات شفاهی داده شد و حتی هیچ‌کس به کمیته انضباطی فراخوانده نشد. توضیحات تأسف‌بار مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه که خود استاد پردیس هنرهای زیباست، عمق قانون‌گریزی برخی دانشجویان را روشن‌تر می‌سازد: «آنچه امروز دانشجویان به آن اعتراض کردند این بود که برخورد انتظامات دانشگاه در حوزه حفظ حرمت روزه‌داری شدید بوده و نباید به این شکل برخورد شود، اما من صراحتاً این را اعلام می‌کنم اگر دانشجویی به این دلیل به کمیته انضباطی احضار شده است را اعلام کنند. درواقع هیچ دانشجویی به دلیل روزه‌خواری یا بی‌حجابی به کمیته انضباطی معرفی نشده و اگر هم اتفاقی افتاده تنها در حد تذکر به دانشجویان بی‌حجاب یا روزه‌خوار بوده است.»
نقش مسئولان دانشگاه در شکل‌گیری اغتشاش
در ادامه این گزارش آمده است: جالب اینجاست که اندکی قبل‌تر از این ماجرا، در ۶ اردیبهشت‌ماه جاری، جاماسب نوذری، مدیرکل امور دانشجویان داخلی وزارت علوم، مصاحبه‌ای با ایرنا انجام داد که یک بخش آن جنجالی شد. او در این مصاحبه که درباره تغییرات جدید در آئین‌نامه انضباطی دانشجویان بود، گفت: برخی موارد مانند رسیدگی به تخلفات در فضای مجازی یا پژوهشی و مواردی که از سال ۷۸ تاکنون در این آئین‌نامه تغییر نکرده بود، اصلاح شد... انتشار عکس‌های غیراخلاقی یا مرتکب شدن کار خلاف اخلاق در فضای مجازی همچنین انتشار تصاویر نامناسب در کانال‌های اطلاع‌رسانی، شامل برخوردهای انضباطی با دانشجویان می‌شود.
«همین اظهارنظر موج جدیدی در دانشگاه به راه انداخت که «نظام» قرار است محدودیت جدیدی برای دانشجویان به وجود بیاورد و حتی فعالیت مجازی آنان را زیر نظر بگیرد. ورود چهره‌های آشنا و همیشگی در جنجال‌های این‌چنینی از قبیل محمود صادقی هم این موج را بیشتر کرد و آنها در قامت مدافعان آزادی دانشجویان از نادرستی این تصمیم گفتند، اما چندان ‌اشاره‌ای به این نداشتند که بانی این اقدام قابل‌تأمل (در این شرایط حساس که کشور با چالش‌های بسیار جدی‌تر روبه‌روست) خودِ دولت «لیبرال» و «متساهل» اعتدال است. عجیب‌تر از آن، علیرضا معزی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت بلافاصله به این تصمیم واکنش نشان داد و آن را «انقباض بی‌ثمر» خواند!
شرق نوشته: اما مسئله مهمی که مطرح می‌شود این است که مگر این نخستین ماه رمضان در دانشگاه‌هاست که وزارت علوم دولت اعتدال بر دانشگاه‌ها حاکم است؟ چرا به ناگهان امسال حراست و مسئولان دانشگاه به فکر سامان دادن و انتظام بخشی به این مسئله افتاده‌اند؟ چطور دولت روحانی به ناگهان بحث محدودسازی را از ملتهب‌ترین کانون، یعنی دانشگاه‌ها شروع کرده است؟ چطور دولتی که در سال ۹۶ با رقص و پایکوبی‌های شبانه در خیابان‌ها و جلوی ستادهای انتخاباتی برای بقای خود تبلیغ می‌کرد، همین امروز به یاد وظایف فرهنگی و تربیتی خود افتاده و نگران تجاهر به روزه‌خواری در دانشگاه تهران شده است؟
منبع:کیهان

آخرین مطالب