پر بازدیدترین مطالب

«کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» در کلام امام عصر(عج)

 

کارشناس مهدوی گفت: زیارت ناحیه مقدسه به ما می گوید اولاً مامور به زیارت هستیم و و ثانیاً موظف به آنیم که بدانیم اگرچه در مکان و زمانی جز کربلا و عاشورای سال ۶۱ هجری هستیم اما اجازه نداریم نسبت به آن واقعه بی تفاوت باشیم و باید جبهه خود را مشخص کنیم.

سخن آشنا- حجت الاسلام «سید مجتبی فلاح» در گفت وگو با شبستان و در شرح آخرین فرازهای زیارت شریف ناحیه مقدسه، اظهار کرد: این فراز با این عبارت «لَقَدْ أَصْبَحَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ مَوْتُوراً، به راستى رسول خدا که درود خدا بر او و آل او باد (با شهادت تو) تنها ماند!» شروع و عکس العمل اولیای الهی نسبت به شهادت سیدالشهداء(ع) و صدمه ای را که در پی این شهادت به اسلام وارد شد، یادآور می شود.

 

کارشناس مهدوی در ادامه تصریح کرد: واقعه کربلا و جنایت علیه فرزند رسول خدا(ص) در حالی رخ داد که قرآن مسلمین را موظف می کند که نسبت به خویشان پیامبر(ص) ابراز مودت و از آنها پیروی کنند. لذا با عاشورا و شهادت سیدالشهداء(ع)، جامعه اسلامی در واقع از قرآن و این قبیل آیات رویگردان شدند و به حق خیانت کردند.

 

وی اضافه کرد: در عبارات دیگر این بخش می خوانیم: «فُقِدَ بِفَقْدِکَ التَّکْبیرُ وَالتَّهْلیلُ، وَالتَّحْریمُ وَالتَّحْلیلُ، وَالتَّنْزیلُ وَالتَّأْویلُ؛ یعنی به فقدان تو تکبیر خدا و کلمه توحید، حرام و حلال دین، و تنزیل و تأویل قرآن همگی از بین رفت و بعد از امام حسین(ع) در دین و احکام خدا تغییر و دگرگونی حاصل شد.

 

حجت الاسلام فلاح با بیان اینکه از این به بعد فراز هفتم از زیارت ناحیه مقدسه آغاز می شود، ابراز کرد: زائر می خواند: «فَقامَ ناعیک َ عِنْدَ قَبْرِ جَدِّک َ الرَّسُولِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ، فَنَعاک َ إِلَیْهِ بِالدَّمْعِ الْهَطُولِ، قآئِلا یا رَسُولَ اللهِ قُتِلَ سِبْطُک َ وَ فَتاک َ، وَ اسْتُبیحَ أَهْلُک َ وَ حِماک َ، وَ سُبِیَتْ بَعْدَک َ ذَراریک َ، وَ وَقَعَ الْمَحْذُورُ بِعِتْرَتِک َ وَ ذَویک َ» یعنی پیکِ مرگ نزد قبر جدت رسول خدا که رحمت بى‌پایان خداوندى بر او و آل او باد، ایستاد، و با اشکِ ریزان خبر مرگ تو را به وى داد، و این‌گونه گفت که: «اى رسولِ خدا! دخترزاده جوانمردت شهید شد، خاندان و حَریمت مباح گردید، پس از تو فرزندانت به اسیرى رفتند، و وقایع ناگوارى به عترت و خانواده‌ات وارد شد.

 

وی تاکید کرد: این فراز واکنش اولیاء و ملائکه در مقابل شهادت سیدالشهداء(ع) را بیان می کند مثل اینکه وقتی خبر شهادت ایشان به پیامبر(ص) رسید، رسول خدا(ص) گریستند: «فَانْزَعَجَ الرَّسُولُ، وَ بَکى قَلْبُهُ الْمَهُولُ»؛ این عبارات نشان می دهد اگر کسی پیرو پیامبر(ص) است نمی تواند در مقابل عاشورا بی تفاوت باشد چنان که انبیاء و حتی ملائکه عزادار حسین بن علی(ع) شدند: «وَ عَزّاهُ بِک َ الْمَلآئِکَهُ وَ الاَْنْبِیآءُ».

 

کارشناس مهدوی تاکید کرد: زیارت سپس به مصیبت زدگی حضرت زهرا(س) اشاره می کند: «وَ فُجِعَتْ بِک َ اُمُّک َ الزَّهْرآءُ، و مادرت زهـرا (از انـدوه مصیبـت تو) دردنـاک شد»، و بیان می کند واکنش امیرالمومنین(ع) به گونه ای بود که ملائکه برای تسلیت نزد ایشان آمدند «تُعَزّی أَباک َ أَمیرَالْـمُـؤْمِنینَ، پـدرت امیرمؤمنـان را تعزیت می‌گفتند» و مجالس ماتم و سوگوارى براى تو در اعلا علیین برپا شد: «وَ اُقیمَتْ لَک َ الْمَـاتِمُ فی أَعْلا عِلِّیّینَ، و حورالعین به جهت تو به سر و صورت زدند: «وَ لَطَمَتْ عَلَیْک َ الْحُورُ الْعینُ».

 

حجت الاسلام فلاح ابراز کرد: در ادامه زیارت می خوانیم: «وَ بَکَتِ السَّمآءُ وَ سُکّآن‌ها، وَ الْجِنانُ وَ خُزّآن‌ها، وَ الْهِضابُ وَ أَقْطارُها، وَ الْبِحارُ وَ حیتآن‌ها، وَ مَکَّهُ وَ بُنْیآن‌ها، :خل وَ الْجِنانُ وَ وِلْدآن‌ها، وَ الْبَیْتُ وَ الْمَقامُ، وَ الْمَشْعَرُ الْحَرامُ، وَ الْحِـلُّ وَ الاِْحْرامُ، آسمان و ساکنانش، بهشت‌ها و نگـهبانانش، کوه‌ها و کوهپایه‌ها، دریا‌ها و ماهیانش، شهر مکه و پایه هایش، فردوس‌ها و جوانانش، خانه کعبه و مقام ابراهیم، و مشعرالحرام، و حلّ و حَرم جملـگى گریستند»؛ این یعنی زمین و زمان در مصیبت امام حسین(ع) مصیبت زده شدند.

 

وی با بیان اینکه فراز هفتم از زیارت ناحیه مقدسه شدت تالم و مصیبت ملکوتیان در عزای سالار شهیدان(ع) را بیان می کند، گفت: همچنین، گوشزد می کند که یزیدیان و امویان در جبهه ای مقابل همه ملکوت هستی قرار گرفتند.

 

حجت الاسلام فلاح با اشاره به فراز هشتم از زیارت ناحیه مقدسه، بیان کرد: در این فراز درخواست های زائر آغاز می شود با این عبارت: «أَللّـهُمَّ فَبِحُرْمَهِ هذَا الْمَکانِ الْمُنیفِ، صَلِّ عَلى محمد وَ الِ محمد، وَاحْشُرْنی فی زُمْرَتِهِمْ، وَ أَدْخِلْنِى الْجَنَّهَ بِشَفاعَتِهِمْ، بار خدایا! به حُرمت این مکـان رفـیع، بر محمد و آل او رحـمت فرست، و مرا در زمره آنان محـشور فرما، و به شفـاعت و وساطت آن‌ها مرا داخل بهشت گردان.

 

وی ادامه داد: در این فراز زائر از خدای تبارک و تعالی درخواست هایی را می کند که به دلیل این زیارت لایق آنها شده است، ابتدا درخواست محشور شدن در زمره محمد(ص) و آل محمد(ص)؛ یعنی عرض می دارد در جبهه بندی دنیا در جبهه امام حسین(ع) قرار گرفتم و در آخرت هم در این جبهه باقی بمانم و شفاعت شان شامل حالم شود.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدوی تاکید کرد: سپس زائر به چهارده معصوم(ع) متوسل می شود تا در قیامت در زمره ایمنی یافتگان باشد و با قلب مطمئن در پیشگاه خدا حاضر شود «أَنْ تَجْعَلَنی فِى الْقِیامَهِ مِنَ الاْمِنینَ الْمُطْمَئِنّینَ، الْفآئِزینَ الْفَرِحینَ الْمُسْتَبْشِرینَ»، همچنین، در این بخش از فراز زیارت زائر می گوید: «وَانْصُرْنی عَلَى الْباغینَ،وَاکْفِنی کَیْدَ الْحاسِدینَ» یعنی در ارتباط با دشمنان از خدا طلب یاری می کند.

 

وی درباره سبکی از زندگی که از زیارت ناحیه مقدسه به زائر عرضه می کند، خاطرنشان کرد: در واقع از مجموع زیارت ناحیه مقدسه این به دست می آید که اولاً ما مامور به زیارت هستیم و اینکه در مقابل اولیای خدا دلداده باشیم و از غیر اولیای دین دل ببُریم و ثانیاً موظف به آنیم که بدانیم اگرچه در مکان و زمانی جز کربلا و عاشورای سال 61 هجری هستیم اما اجازه نداریم نسبت به آن واقعه بی تفاوت باشیم، بلکه باید جبهه خود را مشخص کنیم چون در هر عصر و زمانه ای یزیدی هست و همانطور که امام حسین(ع) با ظلم کنار نیامد ما نیز نباید و اجازه نداریم که کنار بیاییم.
منبع:شبستان

آخرین مطالب