پر بازدیدترین مطالب

آثار «حمایت از کالای ایرانی» در ساخت تمدن نوین اسلامی

 

 فرايند واردات کالا و فناوری و بسنده کردن به آن‌ها به‌ عنوان راه پيشرفت، شبيه به رفتار کسی است که تلاش می‌کند تا به ‌جای درمان علل اصلی و ريشه­ های درونی بيماری، علائم ظاهری آن را درمان کند، در حالی که بیماری همچنان تهدیدش می کند.

سخن آشنا- حجت الاسلام و المسلمین حمید فاضل قانع، پژوهشگر و مولف در حوزه سبک زندگی اسلامی در گفت وگو با شبستان که با محوریت جایگاه شعار سال 97 یعنی «حمایت از کالای ایرانی» در سبک زندگی انجام شد، اظهار کرد: سبک زندگی، مجموعه در هم تنيده ‌ای از الگوهای رفتار فردی و اجتماعی است که يک فرهنگ و نظام معنايی متمايز را در يک جامعه انسانی نشان می‌دهد، بنابر اين، سبک زندگی، ريشه در فرهنگ دارد و ما می‌توانيم با دخالت دادن مجموعه­ ای از باورها و ارزش­ ها، به ترسيم و شکلگيری سبک خاص زندگی که سازگار با فرهنگ جامعه ايرانی باشد ياری برسانيم و يا آن را نهادينه سازيم.

 

 

 

وی با بیان اینکه مناسبات حمايت از کالای ايرانی با سبک زندگی، دوسويه است، تصریح کرد: اگر گرايش‌ ها و انتخاب‌ های سليقه‌ ای شهروندان در راستای باورها، ارزش‌ ها و هنجارهای معيار در سبک زندگی اسلامی – ايرانی به ‌خوبی شکل گرفته باشد، بی‌گمان اعضای جامعه تلاش می‌کنند تا در گزينش ‌های اقتصادی خود از ميان کالاهای ارائه شده، کالای مرغوبی را تهيه کنند که در جامعه و کشور خودشان توليد شده باشد؛ زيرا کار و تلاش فزاينده و همچنين تکريم تلاش‌گران اين عرصه، يک ارزش در جامعه دينی ايران به ‌شمار می‌آيد، و حمايت از کالای مرغوبی که در داخل کشور و به ‌دست توانمند سازندگان داخلی تهيه شده است، حمايت از اين ارزش اجتماعی خواهد بود.

 

فاضل قانع اضافه کرد: اما از سوی ديگر، کالای ايرانیِ باکيفيت که بر اساس اقتضائات فرهنگی جامعه مسلمان ايران تهيه شده باشد، می‌تواند در نهادينه ‌سازی کنش‌ های سازگار با الگوهای رفتاری مطلوب در سبک زندگی اسلامی- ايرانی اثرگذار باشد، البته حمايت از کالای ايرانی، يک کنش اقتصادی در فرهنگ ايرانيان به‌ شمار می‌رود و هر کنش اقتصادی همواره در چارچوب ويژه نگاه اقتصادی معنا پيدا می‌کند.

 

منطق مصرف در سبک زندگی اسلامی

 

این پژوهشگر سبک زندگی اسلامی ادامه داد: حمايت از کالای ايرانی تنها زمانی معنا و توجيه اقتصادی دارد که هر کالايی يا از کيفيت مطلوب و سازگار با سليقه ايرانيان بهره‌ مند باشد و يا آن‌که دورنمای روشنی برای بهبود کيفيت آن در يک بازه زمانی معقول وجود داشته باشد، تا انگيزه اجتماعی کافی برای حمايت از آن را به ‌دنبال داشته باشد، مقوله مصرف در سبک زندگی اسلامی نيز از همين منطق پيروی می‌کند.

 

تمام بار حمايت از کالای ايرانی بر ‌دوش مصرف‌کنندگان نیست

 

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان تمام بار حمايت از کالای ايرانی را به ‌دوش مصرف‌کنندگان نهاد، گفت: يکی از ابعاد حمايت از کالای ايرانی آن است که توليد‌کننده نيز تلاش فزاينده‌ ای را برای بهبود کيفيت کالاهای توليدی به‌کار گيرد و سياست‌گذاران نيز برنامه و زمان‌ بندی مناسبی را در اين عرصه تدارک ببينند تا اقسام گوناگون کالاهای ايرانی در برندهای معتبر بومی و به ‌صورت رقابتی توليد شود.

 

فاضل قانع با بیان اینکه سياست‌گذاری‌ های کلان اجتماعی در شکل‌گيری تمدن و يا پويايی و شتاب بخشيدن به آن کاملا اثرگذار است، تاکید کرد: اجزا و مؤلفه‌ های نظام معنايی که سبک زندگی در چارچوب آن شکل می‌گيرد، خود از مهم‌ترين و مؤثرترين عوامل در کيفيت شکل‌گيری يک تمدن خواهد بود.

 

مصرف بی‌ رويه، مانع پيشرفت و دستيابی به تمدن

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر در اين نظام معنايی، تنها مصرف بی‌ رويه و بدون توجه به پيامدهای اجتماعی و سويه‌ های فرهنگی آن برای شهروندان اهميت داشته باشد، ما هرگز نخواهيم توانست خود را در مسير پيشرفت و دستيابی به تمدن قرار دهيم، گفت: بهره‌گيری از دستاوردهای دیگر تمدن ها و صرف انباشتن آن در جامعه هيچ‌گاه به تمدن‌ سازی نمی‌انجامد، تمدن هر جامعه ­ای، ثمره و نتيجه انديشه ­ای است که در آن جامعه و متأثر از محيط فرهنگی خاص پديد می ­آيد و بی‌گمان متمايز از ديگر فرهنگ‌ ها و تمدن ­ها خواهد بود.

 

وی اضافه کرد: فرايند واردات کالا و فناوری و بسنده کردن به آن‌ها به‌ عنوان راه پيشرفت، بيشتر شبيه به رفتار کسی است که تلاش می‌کند تا به ‌جای درمان علل اصلی و ريشه­ های درونی بيماری، علائم ظاهری آن را درمان کند تا چنين به ‌نظر برسد که بيماری از بين رفته است، اما در حقيقت، آن بيماری همچنان سلامت بيمار را تهديد می­ کند و باعث فرسايش توان وی می‌شود.

 

عامل اصلی عقب‌ ماندگی و وابستگی یک جامعه اسلامی

 

فاضل قانع با بیان اینکه تا زمانی که جامعه مسلمان نتواند فناوری و دستاوردهای جايگزين و مناسب با واقعيت های خود و باورهای خويش را توليد کند، اين جامعه از عقب‌ ماندگی و وابستگی رنج خواهد برد، گفت: این جامعه هرگز نمی‌تواند انديشه ‌های خود را به قله ‌های پيشرفت، و فراز تمدنی ارتقا دهد زیرا ما زمانی می‌توانيم خود را در مسير شکل‌گيری يک تمدن نوين بدانيم که با تکيه بر توان داخلی و ظرفيت‌ ها و قابليت‌ های درونی و فرهنگ خودی، به توليد و آفرينش‌گری بپردازيم.

 

این پژوهشگر سبک زندگی اسلامی ادامه داد: در اين راستا ضروری است که هر فردی در جامعه به مسئوليت ‌های اجتماعی خود مانند حمايت از اقتصاد ملی و محصولات بومی عمل کند و از پيامدهای بی‌توجهی به اين وظايف اجتماعی کاملا آگاه باشد، اگر اين حمايت به ‌صورت يک موج اجتماعی جلوه‌گر شود، پويايی و نشاط لازم برای قرار گرفتن جامعه در مسير تمدن ‌سازی نيز فراهم خواهد شد.

 

راهکارهای اصلاح جامعه

 

وی با بیان اینکه جامعه ما نيازمند اصلاح فرهنگی است، گفت: برای آن­که افراد در جامعه مسلمان ايران به وظايف اجتماعی خود عمل کنند و بتوانند در تغييرات و تحولات اجتماعی اثرگذار باشند، می‌بايست در سه حوزه فرهنگ، کار و سرمايه توجيه شوند.

منبع:شبستان

 

فاضل قانع با اشاره به اینکه تعريف روشن و درست از رابطه ميان حق و تکليف، مجرای ورود ما به مسير پيشرفتی خواهد بود که سبک زندگی ما را به يک سبک زندگی تمدن‌ ساز تبديل خواهد کرد، ابراز کرد: در اين چارچوب می‌بايست تلاش فرهنگی گسترده ‌ای صورت گيرد تا افراد ابتدا وظايف خود را با توجه به سويه‌ های اجتماعی آن، انجام دهند و سپس حقوق خود را مطالبه نمايند، بايد ايده «سرمايه­ گذاری، نتيجه کار» را جايگزين ايده «کار، نتيجه سرمايه­ گذاری» کنیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: از ويژگی‌های معادله اول آن است که با رويکرد اجتماعی خاص خود، مشوق اصل خودکفايی بوده، و نوعی سرمايه‌ اجتماعی ارزشمند برای جامعه مسلمان تلقی می­گردد که اگر اين اصلاح بنيادين در فرهنگ جامعه ايرانی رخ دهد، سبک زندگی متناسب با آن نيز پديد می‌آيد، و کالای ايرانیِ مرغوب و باکيفيت نيز از سوی اعضای جامعه حتما حمايت می شود.
منبع:شبستان

آخرین مطالب